Egy különleges sztori-képernyővédő: Johnny Castaway élete

Segítséget kaptál? Szívesen töltöd itt az idődet? Visszajársz hozzánk? Támogasd a munkákat: Ko-fi és Paypal!

kami911 képe

Az 1990-es évek számítógépes világában, amikor a Windows 95 még újdonságnak számított, és az internet csupán a kiváltságos kevesek játékszere volt, minden apró program különleges helyet foglalt el a szívemben. De volt egy, ami kitűnt a többi közül: Johnny Castaway. Nem egy játék, nem egy alkalmazás, hanem egy egyszerű, ám varázslatos képernyővédő, amely hosszú órákra elvont a valóságtól, és egy elhagyatott szigetre repített, ahol egy hajótörött vicces és elgondolkodtató kalandjait élhettem át újra és újra. Tinédzserként a számítógépes világ még tele volt felfedezetlen csodákkal. Nem csak a játékok kötöttek le, hanem minden, ami a monitoron megjelent. Johnny Castaway azért volt különleges számomra, mert több volt, mint egy unalmas, ismétlődő animáció.

Ez a képernyővédő élettel töltötte meg a számítógépemet, mintha egy apró, vicces film játszódott volna le a háttérben, amikor éppen nem használtam a gépet. Johnny története végtelen volt, de soha nem vált unalmassá – mindig volt valami újabb csavar, egy friss poén, vagy egy meglepő fordulat. Johnny kalandjait nézve azonosulni tudtam a hajótörött magányával, a túlélésért folytatott küzdelmével, ugyanakkor megnevettetett a váratlan és humoros helyzetek sorozata. Ez a program emlékeztetett arra, hogy a legnehezebb helyzetekben is lehet nevetni, és hogy mindig van remény – még ha az a remény egy kicsit távoli is. Johnny Castaway nem csak egy képernyővédő volt, hanem egy ablak egy másik világba, ahol minden egyes nap valami új történt, és ahol a humor mindig jelen volt. Az emléke örökre megmaradt bennem, és nosztalgikus emlékeket ébreszt, amikor csak visszagondolok rá.

Johnny Castaway egy klasszikus, interaktív képernyővédő, amelyet a Sierra On-Line fejlesztett ki az 1990-es évek elején. A képernyővédő főszereplője Johnny, egy hajótörött, aki egy apró, lakatlan szigeten ragadt. A képernyővédő különlegessége az, hogy Johnny életének különböző szituációit mutatja be, ahogy nap mint nap próbál túlélni, és megmenekülni a szigetről. Ez egyfajta mini-történetet mesél el, mivel Johnny különböző kalandokba keveredik, például próbál halat fogni, tüzet gyújtani, vagy éppen egy hajót próbál meglátni a távolban. A Johnny Castaway-t sokan nosztalgikus kedvencüknek tartják, mivel a képernyővédő a 90-es évek számítógépes kultúrájának emblematikus részévé vált.

A történet ott kezdődik, hogy Johnny, a hajótörött, egyetlen társaként egy pálmafát és egy kis homokszigetet talál magának, ahol próbálja túlélni a magányos napokat. A sziget olyan kicsi, hogy Johnny legtöbbször csak egy-egy apró mozdulattal van elfoglalva, például tüzet gyújt, horgászik, vagy csak egyszerűen napozik. Johnny életének nagy része a túléléshez szükséges alapvető tevékenységek körül forog. Horgászik, hogy ételt szerezzen, tüzet gyújt, és különféle tárgyakat talál, amiket a víz mos partra. Ezek az egyszerű jelenetek tele vannak humorral; például amikor Johnny tüzet gyújt, előfordulhat, hogy a tűz füstjével küldi el a segítségért való üzenetét, de az is lehet, hogy véletlenül felgyújtja a szigetet.

Johnny kalandjai azonban nem merülnek ki ennyiben. Időnként váratlan események történnek, amelyek humorosak és meglepőek. Például:

  • Hajómentő pillanatok: Néha Johnny meglát egy hajót a horizonton, és próbál jelezni neki, de valami mindig közbejön – a hajó elhalad mellette, vagy Johnny éppen akkor alszik el.
  • Repülőgépek és hajók tűnnek fel a háttérben, egy leheletnyi civilizációt idézve a magányos szigetlakónak.
  • Álmodozás: Johnny néha elalszik és álmodik. Az álmaiban fantasztikus helyeken jár, mint például a Hollywood-i dombok, vagy éppen egy luxusjachton pihen, de mindig visszatér a valóságba, amikor felébred a szigeten.
  • Kókuszdió harc: Johnny gyakran szembesül a szigeten lévő egyetlen pálmafáról leeső kókuszdiókkal, amelyek néha eltalálják őt, vagy megzavarják tevékenységeit.
  • Horgászat:
  • Kalózok érkeznek, hogy megfélemlítsék Johnny-t.
  • Egy sirály lopkodja el tárgyait, vagy egyszerűen csak bosszantja.
  • Egy cápa les Johnny-ra, várva az alkalmat, hogy lecsapjon.
  • Beszélő sellő: Néha egy sellő ugrik ki a vízből, és "beszélget" Johnny-val. Ez a történetszál folytatódik is. A történet során Johnny beleszeret egy sellőbe, amely további bájt ad a történetnek.
  • Különleges történések: többek között Johnny olykor esőtáncot jár, hogy lehűtse magát a forróságban:

    Vagy éppen a hőség jelenet:

A képernyővédő egész története során Johnny megpróbálja elhagyni a szigetet, de minden próbálkozása kudarcba fullad. Egyes jelenetekben tutajt épít, de az mindig szétromlik, vagy a víz visszaviszi a szigetre. Máskor pedig különféle furcsa tárgyakat talál, amelyekről azt reméli, hogy segítenek neki, de végül semmi sem működik. Vagy mégis?

Spoiler Alert!

A képernyővédő folyamatosan ismétlődik, tehát Johnny soha nem menekül meg igazán a szigetről. Ez az ismétlődés adja meg a történet humoros és szórakoztató jellegét, mivel soha nem tudhatod, milyen új vagy váratlan esemény fog történni a következő alkalommal, amikor Johnny felbukkan a képernyőn. Azonban van egy érdekes 11 napos periódus a történet mésélésben, ami mégiscsak rajzol egy érdekes ívet, s meglepő fordulatként lesz sztorija. Minden napnak van egy történeti jelenete, amely általában az időszak elején vagy végén jelenik meg. Ezeket egy jellegzetes „bling” hang vezeti be, jelezve, hogy a jelenet része a történetnek.

Napi események

1. nap

  • A sellő Johnny mögé úszik, és figyeli, ahogy halászik.

2. nap

  • Amikor Johnny SOS-palackot küld, a feje fölötti álom buborékban megjelenik egy kis kép, amelyen ő maga van a szigeten.

3. nap

  • Johnny tutaját megnagyobbítja, de a cápa megpróbálja megharapni.
  • Az SOS-palack eljut Suzyhoz a városba, aki egy jóképű férfit képzel el Johnny üzenetéről.

4. nap

  • A tutaj majdnem elkészül. Johnny meglátja a sellőt, és randira hívja.

5. nap

  • Miután besötétedik, Johnny és a sellő vacsorázik és táncol.

6. nap

  • Johnny rajzol magáról és Suzyról egy ölelkező képet.

7. nap

  • Johnny találkozik a sellővel, és meghívja őt, hogy menjen vissza vele a városba. A sellő sírva elúszik.

8. nap

  • Johnny búcsút int a cápának és a sellőnek, majd evezni kezd.

9. nap

  • Johnny tutaján érkezik meg a partra, ahol találkozik Suzyval.

10. nap

  • Johnny az irodájában szunyókál, és a régi szigetéről álmodik.
  • Vagy éppen a pár nappal ezelőtti randevúról.

11. nap

  • Johnny visszatér a szigetre repülőgéppel.

Johnny Castaway tehát egy végtelenített, humoros szituációkból álló történet, meglepő fordulatokkal, és döntésekkel. Éppen ez a bája, mivel egyfajta könnyed kikapcsolódást nyújt a mindennapi számítógép-(nem)használat során, hiszen egy képernyővédőről beszélünk.

Johnny Castaway-t gyakran az első „interaktív” képernyővédőként emlegetik. Bár technikailag nem interaktív abban az értelemben, hogy a felhasználó közvetlenül befolyásolhatná az eseményeket, mégis újdonságnak számított a megjelenésekor, mivel egy történetet mesélt el, ami ritkaságnak számított akkoriban. Elvégre, ha a felhasználó megmozdítja az egeret, akkor a képernyővédő eltűnik. Johnny Castaway alapötlete egy egyszerű, mégis forradalmi koncepcióból született: mi lenne, ha egy képernyővédő nem csak statikus képeket vagy véletlenszerű mintákat jelenítene meg, hanem egy folyamatos történetet mesélne el? A képernyővédőt a Sierra On-Line adta ki, amely a kalandjátékok műfajában ismerős lehet, hiszen olyan klasszikusokat fejlesztettek, mint a „King's Quest”, „Space Quest” és „Leisure Suit Larry”. Azonban Johnny Castaway-t nem a Sierra fő fejlesztői csapata készítette, hanem a Dynamix nevű leányvállalatuk. A Johnny Castaway mögött álló fejlesztőcsapat célja az volt, hogy egy szórakoztató, humoros és addiktív képernyővédőt hozzanak létre, ami túlmutat a szokványos, statikus vagy véletlenszerű grafikákon. A Sierra On-Line által megszerzett Dynamix egy fejlesztői stúdió volt, amely korábban olyan címeket készített, mint a Red Baron és a The Incredible Machine. A Dynamix kapta a feladatot, hogy elkészítse a Johnny Castaway-t, kihasználva kreatív és technológiai erőforrásait.

Mint azt már említettem, Johnny Castaway sajátossága, hogy a története hosszabb idő alatt bontakozik ki. Az események nem ismétlődnek nap mint nap ugyanabban a sorrendben, hanem idővel új és egyre bonyolultabb helyzetekbe keveredik. Ha valaki elég türelmes, és hosszú időn át futtatja a képernyővédőt, akkor egyre több jelenetet és kalandot láthat. Johnny szigetén az események általában véletlenszerűek, de van egy fontos kivétel: a nagy amerikai ünnepek. Az olyan napokon, mint:

  • Szilveszter (New Year's Eve),
  • Karácsony (Christmas),
  • Szent Patrik napja (St. Patrick's Day),
  • Halloween,

Johnny különleges animációkkal és eseményekkel ünnepel. Például karácsonykor Johnny egy karácsonyfát díszít, vagy Halloweenkor találkozhatunk szellemekkel a szigeten. Az érdekesség az, hogy mivel a képernyővédő a számítógép óráját használja az idő meghatározásához, egyszerűen „becsaphatjuk” a programot, ha a dátumot az adott ünnepre állítjuk.

A fejlesztés során a humor és a karakterek megalkotása kiemelt figyelmet kapott. A fejlesztők célja az volt, hogy Johnny olyan karakter legyen, aki egyszerre rokonszenves és szórakoztató, még akkor is, ha soha nem szólal meg. A programozók és a grafikusok folyamatosan ötleteket gyűjtöttek, és igyekeztek olyan apró, humoros részleteket belecsempészni a képernyővédőbe, amelyek újra és újra mosolyt csalhatnak a nézők arcára. A fejlesztők különböző rejtett jeleneteket és „easter eggeket” helyeztek el a képernyővédőben. Ezek olyan speciális események, amelyek ritkán fordulnak elő, és gyakran humoros vagy váratlan módon jelennek meg. Például a Halloween vagy Karácsony idején Johnny-nak speciális ünnepi kalandjai vannak, amelyek csak ezeken a napokon aktiválódnak. Johnny Castaway fejlesztésekor a számítógépek hardveres korlátai miatt a fejlesztőknek optimalizálniuk kellett a grafikát és az animációkat. Az animációk összesen több mint 45 percesek, de mivel ezek apró részekre vannak bontva, és véletlenszerűen jelennek meg, a felhasználók sosem látták őket egyszerre. Ez a véletlenszerűség is hozzájárult ahhoz, hogy a képernyővédő hosszú ideig érdekes maradt. Bár a Johnny Castaway sosem volt egy tipikus játék, mégis nagy népszerűségre tett szert a 90-es évek PC-s közösségében.

A Sierra On-Line, ahol Johnny Castaway készült, híres volt arról, hogy támogatta az innovációt és a kreatív kísérletezést. Ez a képernyővédő is ennek a szellemiségnek a gyümölcse volt, mivel a cég vezetői lehetőséget adtak a fejlesztőknek, hogy szabadon próbálkozzanak és kísérletezzenek új ötletekkel. Az egyik történet szerint a fejlesztőcsapat gyakran munkaidő után is bent maradt, hogy finomítsa és bővítse a Johnny Castaway jeleneteit, mivel annyira lelkesedtek a projekt iránt. A képernyővédő eredetileg a „Screen Antics” nevű szoftvercsomag részeként jelent meg, és később önállóan is terjesztették. Johnny, a hajótörött karakter, akinek megteremtése mögött egy egyszerű, de hatékony filozófia állt: legyen szerethető, kissé szerencsétlen, de mindig optimista. A fejlesztők sokat vitáztak arról, hogy mennyire legyen "rajzfilmszerű" vagy realisztikus, végül pedig egy középutat választottak, amely lehetővé tette, hogy a karakter könnyen azonosítható és emlékezetes legyen. A felhasználók annyira megszerették Johnny-t, hogy a képernyővédő kultikus státuszt ért el. A Johnny Castaway eredetileg Windows 3.1-re készült, és később Windows 95 alatt is népszerű volt. A Johnny Castaway-t eredetileg 16 bites operációs rendszerekre, például Windows 3.1x-re fejlesztették. Bár a 32 bites Windows-verziók (például XP, Vista és 7) képesek futtatni 16 bites programokat, a modern számítógépes világ egyre inkább a 64 bites rendszerek felé tolódik el. Ezek a rendszerek nem támogatják a 16 bites alkalmazások futtatását, ami komoly akadályt jelenthet Johnny Castaway működésében. Ezen ok miatt sokan emulátorokat vagy egyéb megoldásokat használtak a futtatásához. Egyik ilyen egyéb megoldás Windows esetében a WineVDM használata.

Linux alatt a DOSBox képes 16 bites Windows alkalmazásokat futtatni, és Wine alatt is lehet egy próbát tenni, amennyiben a 32 bites programok futtatásához szükséges komponenseket telepítik.

Johnny Castaway grafikai megjelenítése az 1993-as eredeti kiadás óta nem változott, ami azt jelenti, hogy a program az akkori szabványos 640x480 pixeles felbontással működik. Ez az alacsony felbontás ma már szinte anakronisztikusnak tűnik, különösen a modern monitorok sokkal nagyobb felbontásaihoz képest. Amikor a képernyővédőt modern számítógépen futtatjuk, az animációt az eredeti méretében láthatjuk, általában egy fekete háttérrel körülvéve. Ez a „kép a képben” megjelenítés nem tölti ki a teljes képernyőt, de van egy pozitív oldala: kevesebb energiát fogyaszt, mint ha az animációt a teljes képernyőre nyújtanák ki.

A Johnny Castaway-t eredetileg 16 bites operációs rendszerekre, például Windows 3.1x-re fejlesztették. Bár a 32 bites Windows-verziók (például XP, Vista és 7) képesek futtatni 16 bites programokat, a modern számítógépes világ egyre inkább a 64 bites rendszerek felé tolódik el. Ezek a rendszerek nem támogatják a 16 bites alkalmazások futtatását, ami komoly akadályt jelenthet Johnny Castaway működésében. Ezek a kompatibilitási problémák egyre inkább ellehetetlenítik a képernyővédő hagyományos futtatását. Ugyanakkor a rajongók és a nosztalgiázók számára alternatív megoldások, például virtuális gépek, emulátorok, vagy az animációk archiválása és átkonvertálása újabb technológiákra lehetővé teszik, hogy Johnny kalandjai ne merüljenek teljesen feledésbe.

Johnny Castaway mára nem csupán egy képernyővédő, hanem egy szelet számítástechnikai történelem, amely emlékeztet minket a 90-es évek kreatív és technológiai innovációira.

Fő Fejlesztők

  • Chris Cole: A projekt vezető tervezője, aki kulcsszerepet játszott Johnny karakterének megalkotásában és a képernyővédő tervezési irányvonalának meghatározásában. Cole és csapata olyan elemeket hoztak létre, amelyek hozzájárultak a Johnny Castaway egyedi hangulatához.
  • Kevin Ryan: Ő volt az egyik vezető programozó, aki a Johnny Castaway technológiai megvalósításán dolgozott. A programozói csapat számos kihívással nézett szembe a program optimalizálása és a véletlenszerű események integrálása során.
  • Rick Saada: A Dynamix-nél dolgozó programozó és fejlesztő, aki több különböző projekten is részt vett, beleértve a Johnny Castaway-t. Saada és a többi programozó számos olyan technológiai megoldást alkalmazott, amelyek lehetővé tették a képernyővédő komplexitását.
  • Ken MacNeill: A Johnny Castaway animációi és vizuális megjelenéseiért felelős művészeti csapat egyik tagja. Az animációk kidolgozása során a csapat humoros és kreatív megoldásokat keresett, hogy Johnny karaktere és kalandjai emlékezetesek legyenek.
  • Brian Hahn: Az Art Director, aki a vizuális megjelenést és a kreatív dizájn elemeket irányította. Hahn és csapata felelős volt a képernyővédő grafikai stílusáért és a humoros gágok kidolgozásáért.
  • Sherry Wheeler: Az animátor, aki számos lenyűgöző animációt készített Johnny Castaway számára. Wheeler munkája segített életre kelteni Johnny karakterét, és hozzájárult a program vizuális vonzerejéhez.
  • Jeff Tunnell: A Dynamix alapítója, aki később létrehozta a Jeff Tunnell Productions (JTP) nevű leányvállalatot. A JTP volt felelős a Johnny Castaway fejlesztéséért. Tunnell és csapata olyan kreatív és technikai megoldásokat dolgoztak ki, amelyek lehetővé tették, hogy Johnny Castaway egyedi és szórakoztató képernyővédővé váljon.

A Johnny Castaway iránti rajongás a mai napig él. Számos online fórumon és közösségi oldalon rajongók osztják meg élményeiket, trükkjeiket, vagy éppen nosztalgiáznak a képernyővédőről. Egyes fejlesztők még modern operációs rendszerekhez is készítettek adaptációkat, hogy az újabb generációk is élvezhessék ezt a klasszikus programot.

Johnny Castaway tehát egy igazán egyedi képernyővédő, amely egyszerre volt úttörő és szórakoztató a maga idejében, és még ma is nosztalgiát ébreszt azokban, akik emlékeznek rá.

Johnny Castaway története számos fejlesztőt megbabonázott és készített különféle változatokat és újraimplementálásokat ebből a képernyővédőből. Bár manapság nincs szükség a modern kijelzőknek képernyővédőre, elég csak energiakezeléssel lekapcsolni a kijelzőt, mégis lehet, hogy ezután nem így teszel majd. Tekintsük ezeket át egy-egy hivatkozás erejéig:

Johnny Castaway működésre bírása Linux alatt.

Két megoldás lehet, az egyik a DOSBox alatti futtatás, a másik a Wine alatti futtatás:

DOSBox alatti futtatás

Az ebben a módszerben használt DOSBox alkalmazás lehetővé teszi számunkra a régi MS-DOS vagy akár a Windows 3.1 alkalmazások futtatását a Linux operációs rendszer modern változatán. A Johnny Castaway klasszikus képernyőkímélő legnagyobb hátránya, amely népszerűsége ellenére még ma is problémát jelent, hogy nem fut 64 bites egyből rendszereken. Ennek oka, hogy a Johnny Castaway egy 16 bites program, és bár a 32 bites Windows verziók támogatják a 16 bites alkalmazásokat, a modern 64 bites operációs rendszerek csak a 32 bites vagy újabb programokat képesek futtatni. Emiatt a 64 bites Windows felhasználók egyre növekvő köre nem tudja alapértelmezés szerint futtatni a Johnny Castaway-t. Ehhez szükségünk lesz a Windows 3.1-re, amelyet a DOSBox-ban fogunk futtatni.

Az, hogy a Johnny Castawayt a DOSBoxon keresztül el tudjuk indítani Linux-on 32 vagy 64 bites rendszeren, az egy dolog, de vissza kell alakítanunk azt képernyőkímélővé is. Ehhez le fogjuk tölteni és telepíteni a Screen Launcher segédprogramot, amely lehetővé teszi, hogy bármilyen programot futtassunk képernyőkímélőként, legyen az akár egy webböngésző, PowerPoint prezentáció, videó vagy éppen a DOSBox.

Az alábbiakban ismertetett folyamatot Linux Mint 22 (64 bites) operációs rendszeren teszteltük, de az a Linux operációs rendszer más verzióin és terjesztésein is működnie kell.

Felhívjuk a figyelmet arra, hogy ez a módszer nem teszi lehetővé a DOSBox használatát a Johnny Castaway képernyővédőn kívüli programok futtatására anélkül, hogy tulajdonképpen a képernyővédő beállítása megszakadna.

1. lépés. A DOSBox telepítése

Kövesse az alábbi telepítési utasításokat a DOSBox telepítéséhez a számítógépére. DOSBox telepítése:

Ha a DOSBox telepítése sikeresen befejeződött, a DOSBox elérhető lesz a telepített programok közül. Kattintson rá, hogy meggyőződjön arról, hogy a DOSBox működik, majd írja be a parancssorba az „exit” szót, és az Enter billentyűvel zárja be újra a programot.

2. lépés. Töltse le a dosbox.zip csomagot

  • dosbox.zip ZIP tömörített fájl, amely különböző harmadik féltől származó programokat tartalmaz, amelyek szükségesek a Johnny Castaway elindításához. Az eredeti képernyőkímélő is benne van, ami megmagyarázza, hogy miért nem kell magát a képernyőkímélőt letöltenünk ebben a bemutatóban.
  • Töltse le a dosbox.zip fájlt a számítógépére.
  • Keresse meg a fájlt a Letöltések mappában, és bontsa ki a DOSBox által létrehozott C meghajtóra
  • A ZIP-fájl teljes tartalmát, beleértve a fő „dosbox” mappát is, csomagolja ki a merevlemez gyökerébe. A legtöbb felhasználó számára ez a „C:\” (idézőjelek nélkül). Ezáltal létrejön egy „dosbox” mappa a „C:\dosbox” helyen. Figyelmeztetés: győződjön meg róla, hogy a a becsomagolt „dosbox” mappát is a merevlemez gyökerébe csomagolja ki (ez az alapértelmezett viselkedés). Ha csak ennek a mappának a tartalmát csomagolja ki, akkor fennáll a veszélye annak, hogy a Windows mappában lévő fájlokat felülírja, ami megszakíthatja a Windows telepítését, vagy instabillá teheti azt.

3. lépés. A hangtámogatás engedélyezése (opcionális)

Ez a lépés opcionális. Ha szeretné, hogy a hangok hallhatóak legyenek, kövesse az alábbi utasításokat:

  • Töltse le ezt a fájlt (sb16w3x.zip) a számítógépre (ha gondot okoz a letöltés onnan, itt is elérhető), és csomagolja ki a tartalmát egy új könyvtárba a dosbox könyvtáron belül. Egy példa: ha a 2. lépésben a dosbox.zip fájlt a C:\dosbox könyvtárba csomagolta, akkor az sb16w3x.zip fájl tartalmát a C:\dosbox\SB16W3x könyvtárba csomagolja. A fájlokat bárhová kicsomagolhatja, de a DOSbox mappán belüli külön mappa kiválasztása segít a rendezettség megőrzésében.
  • Ellenőrizze, hogy az imént letöltött ZIP-archívumból a fájlok a C:\dosbox\SB16W3x mappába lettek-e kicsomagolva, majd indítsa el a DOSbox-ot a menüből: nyomja meg a Windows billentyűt a billentyűzeten, vagy kattintson a Linux Mint/Windows ikonra a képernyő bal alsó részén, és keresse meg vagy keresse meg a „DOSBox Emuulátor” parancsikont.
  • Az indítás után kézzel írja be a következő parancsokat a DOSbox ablakába. Fontos, hogy minden egyes parancs végén nyomja meg az Enter billentyűt a billentyűzeten a parancs végrehajtásához, mielőtt a következő parancsra lépne.
    • A mount parancsnál azt a mappát adja meg, ahova kicsomagolta dosbox.zip ZIP tömörített fájl tartalmát. Linux esetében ez lehet például a ~/dosbox/,  Windows esetén a C:\DOSBOX:
mount c ~/dosbox/
c:
cd c:\SB16W3X
INSTALL
  • Néhány másodperc múlva az „Audio Software installation program” jelenik meg a kijelzőn. A folytatáshoz nyomja meg az „Enter” billentyűt.
  • A nyílbillentyűkkel válassza ki a „Full Installation” (Teljes telepítés) lehetőséget, majd nyomja meg az Enter billentyűt.
  • Ismét használja a nyílbillentyűket a „Microsoft Windows 3.1 path” kiválasztásához, nyomja meg az Entert, majd ismét nyomja meg az Entert az elérési útvonal alapértelmezett „C:\Windows” beállításának megerősítéséhez.
  • Válassza ki a „Proceed using the settings shown” lehetőséget, és nyomja meg az Entert.
  • A következő képernyőn lépjen lefelé a „Interrupt setting” (Megszakítás beállítása) menüpontra, nyomja meg az Entert, válassza ki a „7” lehetőséget, majd nyomja meg ismét az Entert. Ismételje meg ezt a „High DMA setting” (Magas DMA beállítás) esetében.
  • Ismét győződjön meg arról, hogy a „Proceed using the settings shown” (Folytassa a megjelenített beállítások használatával) van kiválasztva, és nyomja meg az Enter billentyűt, hogy megkezdje az audió szoftver telepítését a DOSbox környezetbe. Ez több percet is igénybe vehet. Ha bármikor kap egy üzenetet a fájlok felülírásáról, akkor válassza „Skip” (Kihagyás) lehetőséget és nyomja meg az Entert.
  • A telepítés végeztével az F10 billentyű lenyomásával léphet vissza a DOSBox-ba.

4. lépés: A Johnny Castaway beállítása a DOSBox-ban

  • Keresse meg a DOSBox konfigurációs fájlját. Linux alatt ez jó eséllyl a saját mappában lesz, esetemben:
    • ~/.dosbox/dosbox-0.74-3.conf, vagy
    • /home/kami/.dosbox/dosbox-0.74-3.conf.
      • Látható a beállítófájl neve függ a dosbox verziójától.
  • Igény esetén a „fullscreen=false” értéket „fullscreen=true”-ra a teljes képernypős használathoz. Kezdetben én ezt a beállítást nem javaslom.
  • Az [autoexec] szekció alá másolja be az alábbi sorokat:
mount c ~/dosbox/
c:
cd windows
win runexit c:\windows\scrantic.exe /s
exit
  • vagy Windows esetében:
mount c C:\DOSBOX\
c:
cd windows
win runexit c:\windows\scrantic.exe /s
exit
  • Mentse el a változtatásokat, és indítsa el a DOSBox-ot. A Johnny Castaway képernyőkímélő automatikusan elindul a DOSBox indításával. Ha ezt nem szeretné, elegendő csak a mount parancs sorát megadnia.

CsatolmányMéret
Csomag ikon dosbox.zip9.91 MB
Csomag ikon sb16w3x.zip2.83 MB