Számomra a a Ryan közlegény megmentése film egy hatalmas élmény volt. Bár nem különösen rajongtam addig a háborús filmekért, hanem inkább a technológiák iránt, azért akad egy-két kivétel. De innentől szívesebben néztem meg ezeket az akár régebbi alkotásokat is. Steven Spielberg 1998-ban bemutatott filmje, a Ryan közlegény megmentése (Saving Private Ryan) a második világháborús történetmesélés egyik mérföldköve lett. A film nemcsak az érzelmekre hatott, hanem egy rendkívül részletesen kidolgozott vizuális és hangtechnikai élményt nyújtott. Az Omaha Beach jelenet, amely a D-napi partraszállást dolgozta fel, olyan realisztikus ábrázolásban mutatta be a háború brutalitását, amit korábban egyetlen háborús film sem vállalt. Spielberg célja az volt, hogy a nézők átéljék, milyen lehetett a frontvonalban harcolni. A dinamikus kameramunka, a földrengésszerű robbanások, a golyózápor és a katonák küzdelme mind-mind olyan valósághű élményt teremtett, amely egy egész generáció számára meghatározóvá vált. A 2002-ben megjelent Medal of Honor: Allied Assault fejlesztését az Infinity Ward végezte, amely később a Call of Duty sorozat alapjait is megteremtette. A játék számos elemében tiszteletadással követte a Ryan közlegény megmentése filmes örökségét, különösen az Omaha Beach partraszállás jelenetében. Ez a küldetés a MOHAA legikonikusabb eleme, amely azonosító jegyévé vált a második világháborús FPS-eknek (first-person shooter). A játékos szinte ugyanazokat az érzelmeket élhette át, mint amit a filmben látott: a kaotikus harctér, a golyózáporban előretörő katonák és az élet-halál közötti vékony határ megjelenítése a játékmenetben szinte már interaktív filmmé tette ezt a jelenetet. Rám is nagy hatással volt, hogy nem csak újra lehet élni az eseményt, hanem a játék alapján cselekvő alakja lehettem a műveletnek.
Mind a MOHAA, mind a Ryan közlegény megmentése kiemelkedő volt a maga technológiai innovációival. A játékban a Quake III grafikus motorját használták, amely a maga korában kimagasló részletességet és élethű környezetet tett lehetővé. A dinamikus robbanások, a golyók hatása a tereptárgyakra és a valósághű animációk mind hozzájárultak ahhoz, hogy a játékosok úgy érezzék, valóban egy háborús zónában harcolnak. A MOHAA és a film közötti kapcsolat túlmutat a látványon. Mindkét alkotás célja az volt, hogy a második világháború áldozatait és hőseit tiszteljék. A játékban és a filmben is érzékeltetni akarták a háború rettenetét, de emellett az egyéni bátorságot és a csapatszellem fontosságát is. Az Allied Assault nemcsak szórakoztató, hanem oktató jellegű is volt: sok játékos először itt találkozott a háborús történetek részleteivel, például a D-nappal vagy a különböző hadszínterek kihívásaival. Ehhez hasonlóan a film is felkeltette az érdeklődést a második világháború iránt, és sokakat inspirált arra, hogy mélyebben tanulmányozzák annak történetét.
A MOHAA nemcsak játék volt, hanem egy kapu, amelyen keresztül a játékosok egy történelmileg meghatározó időszakba léphettek be – Spielberg filmjének ihletésével és az interaktív technológia nyújtotta lehetőségekkel.
Az OpenMoHAA fő célja, hogy megidézze a játékot és biztosítsa a Medal of Honor: Allied Assault jövőjét és folytonos elérhetőségét minden platformon és architektúrán, új javításokkal és funkciókkal. Az ioquake3 projekt és a F.A.K.K SDK segítségével az OpenMoHAA már több mint a felét elérte a céljának: egy nyílt forráskódú változatot kínál a játékból, amely teljesen kompatibilis az eredeti játékkal (protokoll, eszközök, dedikált kiszolgáló és szkriptek szintjén).
Újdonságok a béta verzióban
A béta kiadás számos fejlesztést és új funkciót hozott, köztük:
- Három indító alkalmazás a játék egyszerű indításához: Allied Assault, Spearhead és Breakthrough.
- Leképzés:
- Jobb világítás és fények
- Dekorációk és szintjelemzések most már renderelődnek
- Dinamikus fények megfelelő renderelése, megszűntek a rakéták által okozott villogó földproblémák
- A tárgyak most már jobban világítanak a gömbfénytől (bár még előfordulhatnak artefaktumok)
- Napfény-efektek megjelenítése
- AI és Animációk:
- Fixek az AI animációkban, logikában, a látótávolság javítása, toronykezelés és beszéd animációk.
- Sima és javított animációk.
- Hang és Effektusok:
- Fejlesztett audio rendszer és jobb vizuális effektusok.
- Videók és Játékindítás:
- A Spearhead és Breakthrough kiegészítők bevezető videói, valamint a játék intro videó is működik.
- Stabilitás és Hibajavítások:
- Csökkentett hibák és crash-ek száma, javított mod támogatás és stabilabb hálózati profilozás.
- Támogatás a demo felvételekhez.
Futtatás Linuxon
A játék futtatása Linuxon egyszerű volt. A Heroic Launcher segítségével letölthető a játék a GOG-ról, majd a kiadott OpenMoHAA fájlokat bemásolva a telepített mappába, és már indulhatott is a játék.
A GOG.com-ról megvásárolható az eredeti játék, amelyre szükség van az adatfájlokhoz. A projekt GitHub oldalán további részletek találhatók.
Összegzés
Az OpenMoHAA projekt nemcsak a klasszikus játékot hozza el a modern rendszerekre, hanem számos fejlesztést is tartalmaz, amelyek javítják a játékélményt. A béta kiadásban már számos hiba kijavításra került, és a projekt továbbra is fejlődik, hogy még több funkcióval és jobb stabilitással érkezzen a végleges verzió.
Medal of Honor: Allied Assault (MOH:AA) telepítési útmutató
Szükséges előfeltételek
-
MOH:AA telepítése
A játék többféleképpen beszerezhető:- GOG verzió (ajánlott): A teljesen frissített MOH:AA War Chest változat a GOG oldalán elérhető.
- Linux és macOS rendszereken a GOG telepítő kicsomagolásához lásd az alábbi „GOG telepítő fájl kicsomagolása” részt.
- CD-ről telepítve: Győződjön meg arról, hogy a telepített példányt frissítette a szükséges patch-ekkel.
- Demo verzió: Az elérhető demo verziók letöltési linkjeit lásd az alábbiakban.
- GOG verzió (ajánlott): A teljesen frissített MOH:AA War Chest változat a GOG oldalán elérhető.
-
Microsoft Visual C++ Redistributable (Windows)
Windows rendszeren szükséges a Microsoft Visual C++ 2015/2017/2019/2022 Redistributable telepítése.
Rendszerkövetelmények
MOH:AA alapjáték
- Tárhely: 1,2 GB szabad hely
- Hardver:
- x86 (AMD/Intel):
- Minimum: Intel Pentium II 450 MHz vagy AMD Athlon 500 MHz, 128 MB RAM, 16 MB GPU
- Ajánlott: Intel Pentium III 700 MHz vagy AMD Athlon, 256 MB RAM, 32 MB GPU
- ARM:
- Minimum: ARM Cortex-A8 600 MHz, 128 MB RAM, 16 MB GPU
- Ajánlott: ARM Cortex-A9 800 MHz, 256 MB RAM, 32 MB GPU
- PowerPC:
- Minimum: G3 450 MHz, 128 MB RAM, 16 MB GPU
- Ajánlott: G4 1 GHz, 256 MB RAM, 32 MB GPU
- x86 (AMD/Intel):
Kiegészítők: Spearhead és Breakthrough
- Spearhead: +1 GB szabad hely
- Breakthrough: +800 MB szabad hely
- Rendszerkövetelmények hasonlóak, de Breakthrough esetén:
- Minimum: 733 MHz Pentium III vagy AMD Athlon, 128 MB RAM
- Ajánlott: 1 GHz Pentium III vagy AMD Athlon, 256 MB RAM
Hivatalos javítócsomagok telepítése
Amennyiben nem a GOG War Chest verzióval rendelkezik, telepítse az alábbi javítócsomagokat:
- MOH:AA: Nyelvfüggő javítás (pl. angol, német, francia, olasz, spanyol, vagy holland).
- Spearhead: 2.0-ról 2.11-re, majd 2.11-ről 2.15-re.
- Breakthrough: 2.40b szoftverfolt.
Letöltés és telepítés
-
Megfelelő fájl letöltése
- Windows:
- AMD/Intel: *-windows-x64.zip
- ARM-alapú: *-windows-arm64.zip
- macOS:
- Apple Silicon: *-macos-arm64.zip
- Intel: *-macos-x86_64.zip
- Linux:
- AMD/Intel: *-linux-amd64
- Raspberry Pi: *-linux-arm64
- Windows:
-
Fájlok kicsomagolása
- A játék telepítési könyvtárába, vagy
- Egy külön könyvtárba, majd hozzon létre parancsikonokat az indítófájlokhoz (pl. launch_openmohaa_* vagy omohaaded.exe).
-
Játék indítása
Indítsa el a megfelelő indítót (alapjáték, Spearhead, vagy Breakthrough), és kezdje meg a játékot.
GOG telepítő fájl kicsomagolása Linux és macOS rendszereken
- Innoextract telepítése
Használja a kedvenc csomagkezelőt (pl. Brew macOS-en). - Futassa a következő parancsot:
innoextract setup_medal_of_honor_2.0.0.21.exe - Alternatívaként WINE használható, bár ez hosszabb folyamat lehet.
Demo verziók beszerzése
Demo verziók ingyenesen elérhetők az alábbi linkeken:
Játék | Típus | Letöltési link |
---|---|---|
MOH:AA | Single-player demo | Letöltés |
MOH:AA | Multiplayer demo | Letöltés |
MOH:AA Spearhead | Multiplayer demo | Letöltés |
MOH:AA Breakthrough | Multiplayer demo | Letöltés |
A telepítési könyvtár tisztítása
A telepítés után csak a szükséges fájlok és könyvtárak megtartásához:
[MOHAA] ├── [main] | ├── [sound] | ├── --> --> │ ├── Pak*.pk3 // all pak files ├── [mainta] | ├── [sound] | ├── --> --> │ ├── pak*.pk3 // all pak files ├── [maintt] | ├── [sound] | ├── --> --> │ ├── pak*.pk3 // all pak files ├── OpenMoHAA-hoz szükséges fájlok a tömörített állományokból.
Megjegyzések a demo verziók használatához
- A demo verziók csak MOH:AA 1.00 szervereken működnek.
- A demo verziók csak demo szerverekkel kompatibilisek. Ezeket a szervereket a verziószám elején található "d" betű alapján lehet azonosítani (pl. (d2.11)).
Ez azt jelenti, hogy a teljes játék szervereire a demo verzióval nem lehet csatlakozni, csak az erre a célra fenntartott demo szervereken érhető el a multiplayer élmény.