Több teltházas mozis vetítés után végre elérhető – ráadásul ingyenesen – a Vakondok 4 – végigjátszás című dokumentumfilm, amely a 80-as és 90-es évek hazai játékfejlesztési világát dolgozza fel. A becsempészett Commodore 64-esektől kezdve, az átkódolt éjszakákon át egészen a technikai bravúrokig mindenről szó van a filmben. Tipikus lenyomata az akkori világnak, a vasfüggöny mögötti mesterséges elszigeteltségnek, ahol azért a tehetségek és a kapcsolatok utat találnak nyugatra. Ajánlom mindenkinek, aki akkoriban kezdett ismerkedni a számítástechnikával, de azoknak is, akik csak a múzeumból ismerik a Commodere 64, az Amiga és az akkori konzolok világát.
Vakondok 4 teljes film
Ráadásként az alkotók megmutatták a filmet néhány a játékiparban tevékenykedő nagyágyúnak is, többek között Louis Castle-nek, a Westwood társalapítójának, akit a Dune II, Command and Counquer és a Red Alert klasszikusok elkészítésben műküdütt közre; Ian Livingstone-nak, akinek elnöksége alatt készült a Tomb Raider és Hitman, illetve David Bishopnak - Alladin és Dune:
Moleman 4 - Longplay: Testimonials
Van még pár kimaradt jelenet is, amelyek szintén érdekesek:
Nagyon gyorsan tegye el azt a pisztolyt!
Magyarország még erősen a Szovjetunió hatása alatt állt, amikor beindult az ipari szintű magyar játékfejlesztés. A 80-as években nem egy alkalommal érkezett szovjet küldöttség Budapestre, akik néha a számítógépes játékokat fejlesztő Novotrade-hez is meghívást kaptak. Bár valószínűleg a szovjet küldöttséget egy cseppet sem érdekelte a játékfejlesztés, nem voltak veszélytelenek ezek a látogatások. A fejlesztők néha szó szerint az életükkel játszottak egy-egy videojáték bemutatása közben. A következő videóban az egyik túlélő, Zolnai Antal mesél élményeiről.
Vakondok 4 - Kimaradt Történet: Játékpisztoly
Miért Indiana Jones-nak köszönhető Lara Croft megszületése
Ian Livingstone 1975-ben Steve Jackson-nal együtt alapította meg Games Workshop nevű cégét. Kezdetekben irodára sem volt pénzük, így az albérletükből intézték a rendeléseket. A főbérlőjük viszont elég hamar megunta, hogy állandóan csomagok jönnek-mennek, és egyfolytában emberek keresik a Games Workshop boltot a házban, mivel mindenki azt hitte, hogy az egy rendes bolt. Így kitette őket az utcára. Ekkor úgy döntöttek, hogy inkább egy irodát bérelnek a cégnek semmint újabb albérletet maguknak, lakni pedig mindketten beköltöztek Steve Jackson furgonjába. A 80-as évek elején közösen alkották meg a Fighting Fantasy (Kaland Játék Kockázat) címen megjelent könyvsorozatot, majd Livingstone egy magyar csapattal belekezdett élete első számítógépes játékának fejlesztésébe. A 90-es években már az Eidos elnökeként pedig olyan játékok létrejöttét felügyelte, mint például a Tomb Raider vagy a Hitman.
Vakondok 4 - Kimaradt Történet: Lara Croft
Az ember, aki megismertette a Tetris-t a nyugattal
Stein Róbert 1956-ban menekült el Magyarországról, és néhány hónappal később Angliában kötött ki. Másfél éven keresztül egyik helyről a másikra került családjával, mire végre állandó lakhelyet tudtak szerezni. Érdekelte a számítástechnika, azon belül is főleg a különböző sakk-gépek. Így ezek kereskedelmével kezdett foglalkozni az 1978-ban alapított angliai SciSys cégnél. Amikor jó barátja, John Baxter a Commodore angliai vállalatának marketing menedzsere lett, közösen keresték fel Magyarországon Rényi Gábort, hogy felkérjék, szervezze meg a magyar számítógépes játékfejlesztés hátterét, és készítsenek játékokat az akkor megjelent új Commodore 64 géptípusra.
Ekkor indult a hosszútávú együttműködés a magyar Novotrade, mint játékfejlesztő cég, és Stein Róbert új cége, az angliai Andromeda Software között.
Stein Róbert volt az, aki először felfigyelt a szovjet fejlesztésű Tetris játékra is. Így az, hogy ma az egész világ ismeri, és hatalmas siker lett, nagy részben neki köszönhető.
A soha el nem készült magyar Star Trek játék
A Digital Reality által fejlesztett Imperium Galactica II-t nagyon sokan a valaha készült legjobb magyar számítógépes játéknak tartják. Azt viszont kevesen tudják, hogy ugyanez a fejlesztő csapat később egy Star Trek játékon is dolgozott. Az Activision még 2003-ban rendelte meg a játékot, de jogi gondok miatt végül dobni kellett az egyébként nagyon ütősen kinéző projektet. A Vakondok 4 forgatása közben kezünkbe jutott videóban feltűnik több különböző faj űrhajója és a legendás Deep Space Nine űrállomás is. Külön érdekesség, hogy a játékban debütált volna egy teljesen új faj, mely korábban egy filmben vagy sorozatban sem jelent meg. A videóban Fodor Tamás a Digital Reality egyik alapítója mesél a fejlesztésről.
Vakondok 4 - Kimaradt Történet: Star Trek
Magyar módszer a fejlesztési határidő kijátszására
Manapság is gyakran előfordul, hogy a fejlesztők nem tudják rendesen befejezni a játékot a kiadó által kitűzött szűkös határidőig. Sokszor még hónapokkal később is érkeznek a szükséges javítások a játékhoz. A 80-as években viszont egy magyar fejlesztőcsapat még azt is megoldotta, hogy úgy adjon át egy félkész játékot a kiadónak, hogy annak ez fel se tűnjön. Tilesch Ferenc első játéka, a White Viper fejlesztése közben került olyan szituációba, ami könnyen az egész fejlesztés bukását jelenthette volna.
Vakondok 4 - Kimaradt Történet: Magyar Módszer