Vélemény: az MI visszahozhatja Linux alatt a terminál használatot?

Segítséget kaptál? Szívesen töltöd itt az idődet? Visszajársz hozzánk? Támogasd a munkákat: Ko-fi és Paypal!

Történeti áttekintés:

  1. Kezdetben vala a terminál, és semmi más. Az Úr látá, hogy ez jó, az Üzemeltető boldog. De a User sírni kezd, hogy nem érti mi történik (korlátozott képességei miatt). Látni akarja a történéseket, és egérrel szeretné befolyásolni azokat paraméterezett utasítások helyett.
  2. Az Úr megteremté a GUI-t. És látá, hogy ez jó. A User-nek. Az Üzemetető tovább használja a terminált. Nem tetszik neki a GIU, de nem zavarja. (Kb mintha nem szeretnéd a tasmán ördögöt. Nem tetszik, de amíg a bolygó túloldalán él addig nem zavar.) A user (tévesen) azt hiszi, hogy tudja mi miért történik a rendszeren, mert lát grafikont ezért boldog.
  3. A User szerint a GUI csúnya, és fapados. Izgőmozgó csillogó, cukiságbombát akar a monitorra. Választani szeretne, hogy a grafikon oszlopokból legyen, vagy pontokból, kék, vagy lila legyen. Mert (szerinte) akkor jobban fogja érteni, és hatékonyabban befojásolhatja a működést.
  4. Az úr megteremté a csilli-villi GUI-t. A User látá, hogy ez jó. A működés mikéntje már nem érdekli a User-t, lényeg hogy szép.
  5. Az erőforrások fogynak. A GUI elkezdi dézsmálni a nem látványos, de annál fontosabb szolgáltatások ebédjét. Az üzemeltető látá hogy ez rossz. 
  6. De az Úr megparancsolá az Üzemeltetőnek, hogy a User boldogságára vigyázzon. Ettől kezdve az Üzemeltető a GUI-ra egy nagy gömböcként tekint, amit etetni kell RAM-mal, CPU-val, HDD/SSD-vel.
  7. A User látá, hogy nem működik minden tökéletesen a GUI-n (pedig szép), és megkérdezi az üzemeltetőt miért? Az üzemeltető nem tudja a GUI baját GUI-n (sem telefonon!) megoldani, elmagyarázni az okát meg pláne nem. A User közli az Üzemeltetővel, hogy rossz Üzemeltető, és nem is ért semmihez.
  8. Az üzemelető nyit egy terminált, és megoldja a User problémáját. A User érteni akarja. 
  9. "A megértéshez tanulni kell, és gyakorolni, és sokat dolgozni, mert a GUI szépsége elrejti előled az igazságot." Válaszolta az Üzemeltető a User-nek.
  10. A User nem szeretne tanulni, sem dolgozni, sem gyakorolni.
  11. Az Úr megteremté a mesterséges intelligenciát...

Innentől jön a fikció. :)

Véleményem szerint, az egyes Linux alatti problémák megoldása a terminálban lenne, de a felhasználók azért választanak Mintet, Ubuntut, meg ilyesmit, mert csak kattingatni szeretnének. Namármost eljutunk (vagy jutottunk) oda, hogy az egyszerű felhasználó az MI-t kérdezi. Esélyesen terminálos megoldásokat kap, mert egyrészt ott valós megoldás van, másrészt az MI-nek is könnyebb terminál utasítsokat leírni, mint kattintási sort magyarázni egy egyéni, személyre szabott GUI-n. DE! az MI-nek az üzemeltetővel szemben végtelen türelme van, és pedadógiai képességekkel is fel van vérzve. Így el fogja magyarázni a usernek, hogy hogyan kell terminált nyitni, és a parancsokat készen CTRL+C/CTRL+C formában tálalja. Így a felhasználó:

  • megtarthatja a GUI-t
  • megkapja a megoldást a problémáira
  • használ, és boldogan használ terminált
  • minden kérdésére kap választ, de csak azokra amiket megkérdez. Az MI nem terheli extra infokkal, mint pl egy 2-4 éves képzés.

Ez lehet, hogy nagyon jó dolog, de lehet hogy nagyon veszélyes is. 
Vélemények?

Hozzászólások

A Skynet a barátom, de azt is

Értékelés: 

0
Még nincs értékelve

A Skynet a barátom, de azt is meg kell tanulni, mert általános kérdésekre sokszor általános baromságokat válaszol... Megvannak az okos stratégiáim, amivel ki lehet belőle húzni a helyes válaszokat, de ez sok kísérletezéssel, meg azzal jár, hogy először én tanítom őt, aztán ő engem.

Kérdésedre a válasz, a kattintgató user soha nem fogja megtanulni a terminált, ha az MI folyton ilyen válaszokat ad, akkor visszamegy Win-re, mert egyszerűen bosszantja, hogy 2025-ben a billentyűzeten kell parancsokat gépelni, főleg ha a válaszok néha nettó baromságok...

Részben

Értékelés: 

0
Még nincs értékelve

Ha nem tudok valamit kérdezek és igen szoktam az AI-t is kérdezni, azonban azt látom, hogy sok esetben teljes vakvágányon van. Nyílván abból dolgozik, amit talál.

Sokszor azonban jó tanácsot ad és tudom használni.

Ma úgy látom csupán részlegesen tudja elősegíteni a terminál használatát. Akit érdekel annak segítség, akit nem annak kb úgy is mindegy.

A Skynet a barátom, de azt is

Értékelés: 

0
Még nincs értékelve

#1 mert általános kérdésekre sokszor általános baromságokat válaszol...

Ez majdnem mindenhol így van, akár keresőben keres az ember, akár pld. hivatalt kérdez. Komoly rutint kell összeszedni, és kitapasztalni, hogy az MI jól válaszoljon. Én azt tapasztaltam (nem linuxos témában), hogy az emberek nagy része fél mondatban leírt kérdésre akarnak egy szakdolgozat szintű  választ kapni. Ez nem fog menni, mert ahogy a volt töritanárom mondta: a hülye gyerek hülye kérdést tesz fel... Az Mi-nek ha segít az ember picit a tájékozódásban, akkor már kezd valóban erős támasz lenni. 
Ha még egy kicsit fejlődik, akkor valóban sok ember körbenézhet, hogy a tudására lesz-e szükség. Ami nagyon bejött nekem most és igencsak rácsodálkoztam a fejlődésre az a felolvasási minőség. Sok amatőr hangoskönyv felolvasónál jobb a mostani (bár fizetős) megoldások, de a fordításoknál is (film felíratok stb.) erős a mezőny. 

 

Ezért, megint lehet, hogy

Értékelés: 

0
Még nincs értékelve

Ezért, megint lehet, hogy sokan le fogjátok harapni a fejem!
Hát akkor jó étvágyat!

Én azt látom, hogy ha így folytatjuk, az MI hatására, úgy fogunk járni, mint a "Hülyék paradicsoma" című filmben. Az emberiség, hihetetlen életképtelensége fog bekövetkezni. Csak gondoljunk bele, amibe bele sem mertünk gondolni, és ha valaki akkor a következőket vizionálta volna, pont úgy kapta a hideget, meleget, mint, ahogy most én fogom! 

Senki nem hitte volna az okos telefonok megjelenése küszöbén, hogy az olyan hatással lesz az emberiségre, hogy, nélküle, esetlennek, majdhogynem életképtelennek fogja érezni magát az ember. Mára pedig odáig fajult a dolog, hogy félünk kimenni az utcára a telefonunk nélkül! Annyira esetlenek lettünk, hogy úgy éezzük, hogya telefonunk vigyáz ránk, ő ad nekünk biztonságot az utcán! Ezelőtt 25-30 évvel ez még elképzelhetetlen volt, hogy egy ember ne merjen kimenni az utcára a telefonja nélkül! Sok ember bepánikol, amikor rájön, hogy otthon felejtette a telefonját, mág akkor is, ha csak a sarki boltba lépett le kenyérér! 

Ugye?! Ha valaki ezelőtt ezt vetitette volna előre anno, mindenki kiröhögte volna! 

Én is lettem már itt a linux mint-en kiröhögve, és kigúnyolva, mert "baljós előérzet" címmel, le mertem írni gondolataimat, a témával kapcsolatban.

Ahogy haladunk előre az időben, az MI-vel akpcsolatban az aggájaim is úgy nőnek. 

Van mára, a közösségi plattformok túlzott használatának következményére, egy új "orvosi" kifejezés; Ez nem más, mint a "brain rot" vagyis agyrohadás. Hát sajnos az MI hatására ez méginkább testet fog ölteni. 

És akkor most a vízióm: (Mindegy ha leharapjátok érte a fejem, (mégegyszer:) Jó étvágyat!)

Az MI hatására az emberek el fogják veszíteni a megoldóképességüket! El fogunk oda jutni, mint az okostelefonokkal. Az emberiség az MI nélkül semmire sem lesz képes, ha így folytatjuk! Már most odáig jutott sok ember, akik túlzásba estek a használatával, hogy nem képesek már gondolkodni, mert az fárasztó! Nem sokkal egyszerűbb megkérdezni a chatGPT-t, mint törni valamin a fejünket?! De igen, sokkal könyebb, és az ember mindig a könyebb utat választja. És ez a könyebb út a tudósok aggodalmához vezet, ami a "brain rot"

csuhas32 képe

Miért harapnám le?

Értékelés: 

0
Még nincs értékelve

#5 Miért harapnám le a fejedet? Az lehet, hogy nem látjuk teljesen egyformán a dolgot, de azért ezzel együtt lehet élni.

Szerintem:

Megvannak az MI határai és nagyon is jól láthatóan kirajzolódnak. Nagyjából a szavak előfordulási valószínűsége alapján válaszol. Nem gondolkodik.

A gondolkodásról szerintem nem fogunk miatta leszokni.

Van amire tök jó, például az angol nyelv tanuláshoz egy adott szinten szuper kérdéseket tud feltenni.

Linuxos témában egy ismert és régi kérdésre is kiváló válaszokat tud adni, de egy újonnan felbukkant vagy jövőben bekövetkező eseménnyel kapcsolatban, a megváltozott helyzetekre nagy marhaságokat (is) tud írni. Persze, erről még nincs adata, senki nem írta meg neki, mi az IGAZ.

Ha sokan írják ugyanazt a marhaságot, akkor meg valószínűleg azt fogod visszakapni az MI-től mint igaz, jó válasz, hiszen az a leggyakrabban előforduló szólánc ezzel a témával kapcsolatban.

Egyet biztosan nem tud: letesztelni, mi az igazság. Ha sokan írják neki, hogy a Nap nyugaton kel és ezt vissza is igazolják jó sokszor neki, akkor számára ez lesz az igazság. Neked viszont van egy esélyed, meg tudod nézni, hol kel a Nap. Hiába írják, sokan, hogy nyugaton, megnézed és tudod az igazat.

Ez egy jó eszköz, amit, ha tudod mire jó, akkor nagyon jól lehet használni, ugyanúgy, mint egy könyvet, egy lexikont, vagy az internetes keresőt.

Ettől még nem fogunk és nem is szokhatunk le a gondolkodásról.

Egyre több mostanában az olyan téma, amit valaki akkor indít, amikor már az MI-t követve besétált az erdőbe, az eredeti problémáját nemhogy megoldotta, hanem még romlott is a helyzet, a rendszere(i) még annyira sem működnek, mint amikor hozzáfogott.

Ez így nagyon kisarkított...

Értékelés: 

0
Még nincs értékelve

Ez így rémesen elnagyolt és kisarkított.

Elsőként ideje lenne elfogadni, hogy a felhasználó és a fejlesztő, illetve üzemeltető igényei egyáltalán nem ugyanazok. Meg egyáltalán azt, hogy léteznek felhasználók, akik – ahogy a megnevezésük is sugallja – használni akarják a rendszert, és semmi több. Ez gyakorlatilag minden területen így van, csak valamiért az informatikában ezt nehéz megemészteni. A mosógépszerelő sem akad ki, ha én nem akarom tudni, hogy mit hogyan kell megszerelnem; a tévészerelő sem fog megsértődni, ha én nem akarom kitanulni a tévészerelés tudományát, és csak nézni akarom a műsort. De még a pék sem fog megsértődni, ha én csak megenni akarom a termékét, és nem az érdekel, hogy hogyan kell azt kisütni. Csak az informatikában van ez, hogy az egyik félben komoly érzelmi hullámvölgyet képes generálni az, ha a másik fél csak használni akar valamit, és semmi több.

Másrészt pedig ezt nem valami vérre menő harcként kellene felfogni! Nincs választási kényszer, hogy CLI/TUI, vagy GUI. Mindkettőnek megvan a maga előnye, hátránya, és alkalmazási területe. Ha szervert konfigurálok, akkor nyilván nem GUI-n keresztül akarom azt megtenni. Ha meg prezentációt készítek, vagy videót vágok, azért legyünk őszinték: többségünknek kényelmesebb egy megfelelő GUI felületen ezt megtenni. Ezek nem egymást kizáró, hanem egymást kiegészítő dolgok. És ideális körülmények között a felhasználót nem fogja zavarni, hogy én SSH-val, parancssorból babrálom a webszerveremet, az üzemeltetőt, vagy fejlesztőt meg normális körülmények között nem kell, hogy zavarja, hogy a felhasználó grafikus felületen formázza a levelét. Nincs értelme valaminek a visszahozásáról beszélni, ha az a dolog el sem tűnt.

Illetve még annyi, hogy attól, mert valakit rákényszerítenek arra, hogy beírjon pár sort parancssorba, még nem fogja megismerni a rendszer "felszín alatti" működését, és valószínűleg nem is fog hozzá kedvet kapni. Mert ő nem informatikus, nem az érdekli, hogy a rendszer mélyében mi történik, ő egy használati tárgyat szeretne a céljaira használni.

Ez így nagyon kisarkított...

Értékelés: 

0
Még nincs értékelve

#7

Ez annyira ott van és annyira pont azt írtad le amit én írtam volna hogy kár szót pazarolni.

Köszi hogy megspóroltál nekem pár 1000 karaktert. Meg időt mivel rettenet lassan gépelek.