Firefox: A megszűnés szélén az egyik legtöbbet használt böngésző

kami911 képe

Az Index hétfői cikkében a Firefox lassú haláláról írt. Ti hogyan látjátok? Valóban megszűnik a Firefox? Vagy egy pár százalékos böngésző martad? Ti használtatok Firefox-ot? Most is azt használtok? Ha nem, miért váltottatok? Mi kellene hozzá, hogy visszaváltsatok? Mobilon mit használtok? Probáltátok ott a Firefox-ot vagy a Focus-t? Hogyan tundá segíteni a magyar közösség ezt a folyamatot? Vagy jó így ahogy van?Az Index cikkből idézve:

Az ezredfordulót követő években az inkonzisztens és hibáktól hemzsegő Internet Explorer kifejezetten nem menő böngésző volt, és a sámánisztikus hackerkedés létsíkjára emelte a webfejlesztést vagy egy CSS megírását. A Mozilla Alapítvány böngészője végig a második helyen versengett, és valamikor 2008 után ért a csúcsára 30 százalék feletti piaci részesedéssel. Az évtized végén azonban új idők váltották a régit, és a Google Chrome mindenkit lesöpört. A Firefox részesedése a felhasználók között folyamatosan csökkent, jelenleg nyolc százalék alatt van az asztali gépeknél, az összes platformon valamivel több mint 3 százalék.

Egy nevét nem vállaló Mozilla-alkalmazott tömör megállapítása szerint a Chrome nyerte a böngészőháborút.

A Firefox sikerrel harcolt a felhasználói adatok védelméért és a nyílt szabványokért, olyan dolgokért, amik miatt az internet ma használható, és olyan, amilyen. A zuhanó piaci részesedés azonban 2020-ra két egymást követő elbocsátási hullámot eredményezett a Mozillánál.

Nincs sok értelme arra számítani, hogy a Firefox bármilyen piaci részesedést visszaszerez. Egyszerűen el kell fogadni, hogy a Firefox nem támad fel a hamvaiból

– vélekednek, akik maradtak.

Nagy jövő után állnak

A böngészők piacát vezető Google és a Mozilla azonban nemcsak versenytársak, hanem üzleti partnerek is. A Google-nak ugyanis közel félmilliárd dollárt ér, hogy ő lehessen az alapértelmezett internetes kereső a Firefoxot használók mára 215 milliós táborában. A Mozilla 496 millió dolláros éves bevételéből 441 millió dollár folyt be keresőkkel kötött megállapodásokból. Ebből mintegy négyszáz millió származott a Google-tól, a fennmaradó olyan helyi keresőktől, mint az orosz Yandex. Az alapítvány szempontjából tehát minden a böngésző piaci pozícióján múlik.

Legutóbb 2020-ban egyezett meg a Google és a Mozilla. Mivel a megállapodás 2023-ban lejár, ha még nem ültek tárgyalóasztalhoz, a nagyon közeli jövőben megteszik. Az elmúlt években a Firefox részesedése további egy százalékot zuhant, így a nemzetközi helyzet fokozódása miatt most jöhet el a pillanat, amikor a Google egy mérsékeltebb méretű pénzkupacot ajánl fel.

A jól látható lejtő ellenére a Mozilla azt mondja: pénzügyileg egészségesek, és évek óta dolgoznak azon, hogy kicsit színesítsék üzleti tevékenységüket, például VPN-szolgáltatásokkal. Nem sokat hallani ugyanakkor a 2010-es évek közepén felvetődött Firefox OS mobil operációs rendszerről, amellyel újabb közvetlen frontot nyitottak volna a Google felé.

A böngészők piacán jelenlegi uralkodó és egyben örökzöld irány a felhasználói adatok védelme, az online tevékenység harmadik fél általi követésének megakadályozása. A Brave, a Safari, a Vivaldi és társai miatt a Firefoxnak ezen a területen is sűrűbb konkurenciával kell szembenéznie, mint bármikor korábban.

A Firefoxnál tisztában vannak vele, hogy meg kell találniuk azt az egy döntő okot, amiért egy felhasználó az ő terméküket választja. Selena Deckelmann alelnök szerint a válasz a perszonalizáció, vagyis a személyre szabás élményének fokozása. Eközben a Disney-vel kötött reklámszerződés keretében lehet Disney+-előfizetéseket nyerni a böngészővel, ami a perszonalizáció egy másik arca.

További tartalmak a témában

The death of Firefox

Hozzászólások

Balazs_B képe

Jó kérdés

Értékelés: 

0
Még nincs értékelve

Nehéz ezt ennyiből eldönteni.
Persze közel sem olyan népszerű mint volt, de hogy már annyi neki, azt kétlem. Attól még azért távol van szerintem.
Persze a Mozillát lehet sarazni, szerintem nem is ártana még jobban, mert ha az elmúlt években folyamatosan távolították el, tiltották le a különféle funkciókat (legalább is amelyeket én használtam). Nem értem miért...

kimarite képe

2022. június

Értékelés: 

0
Még nincs értékelve

Érdekes a Safari második helye, de a harmadik, negyedik helyezett között nincs nagy különbség:

A virtuális dobogó harmadik helyén a Microsoft Edge található, messze lemaradva, 213 millió felhasználóval. A Firefox a negyedik helyre szorult 179 millió júzerrel. Nem kéne „feladni”.

Hiányosságok

1) Okostelefonon, táblagépen erős lemaradásban van a Firefox a manapság telepíthető kiegészítők terén, ebben régebben vezető szerepben volt.

2) Meg kéne oldani mindenképpen, hogy a DRM védett tartalmak mindegyike nézhető legyen. Jó, a Japán Filmfesztivál csak Windows rendszerről nézhető még mindig (nemcsak böngésző választás kérdése), de értelemszerűen ez egy fura és középkori jelleg manapság. Ui.: amit más böngésző képes lejátszani, kezelni, azt a tűzróka is tudnia kell.

3) Lehetne a VPN (kissé) olcsóbb, és bevezethetnék már Európában is.

4) Ha majd kevesebbet fizet a Google, akkor ki kéne venni a Google API-t (ha van ilyen) - pontosan nem tudom, milyen proprietary és Google komponenseket használ kikapcsolhatóan vagy nem kikapcsolhatóan a böngésző.

5) Megjelenhetne az F-Droid-on is.

Annyira halott

Értékelés: 

0
Még nincs értékelve

Hogy pont most akar frissülni, na, majd utána...

Szóval...

Értékelés: 

0
Még nincs értékelve

Valamikor régen a killer-feature az volt FF esetében, hogy sok bővítményt lehetett hozzá telepíteni.

Ehhez már felzárkózott a konkurencia, tehát ezen a téren nem lehet sokat tenni.

Kim említette a VPN-t. Ha a % növelése a cél, akkor ki lehetne találni egy nagyon olcsó, vagy akár ingyenes, akár valami (hosszabb) időkorlátos ingyenes VPN funkciót a kínaiaknak pl. és nagyon hamar meglenne a 25%.

 

Flamepaladin képe

A lemaradás az biztos...

Értékelés: 

0
Még nincs értékelve

És ennek számtalan oka van, lásd fentebb. Mindegyikkel egyetértek. Én is a Chrome átjárhatósága miatt használom azt alapértelmezetten. Nagyon kényelmes, hogy minden platformon, minden eszközön mindig minden megvan. De a jó öreg róka is fent van a gépemen, adatvédelemben pedig egyre verhetetlenebb. (Lásd pl. az új szeparált süti kezelést.) Én mindennapi használatra a Google, míg érzékenyebb dolgokhoz a Mozilla termékét használom. Komolyabb helyekre (banki oldal, ügyfélkapu, stb.) FF +Adblock Plus +NoScript a minimum. És ezek szerint én most a Google tábort erősítem, hiszen FF alatt csak a konkrét oldal van engedélyezve (esetleg ideiglenesen a munkamenethez szükséges egyebek). Holott ha a Chrome szűnne meg egy vállrándítással tudnék továbblépni, de a Mozilla bizony nagyon fájdalmas lenne...

kami911 képe

A lemaradás az biztos...

Értékelés: 

0
Még nincs értékelve

#5 A Firefox nem jó megoldás minden platformon?