Az esemény részletes programja megtalálható a Kódvetők Digitális Oktatási Műhely
https://www.kodvetok.com/konferencia
honlapon és a Facebookon:
https://m.facebook.com/events/184746618696126/
A konferencia és nyitott műhelyek magyar nyelven zajlanak.
- forrás és regisztráció
https://www.kodvetok.com/konferencia/ - időpont, helyszín
2017. május 10., 9:30–18:00
Budaörs Városi Uszoda Sportcsarnok és Strand (BVUSS)
Hársfa utca 6., Budaörs, 2040
Ismertető
Ki ne ismerné hazánkban a ZX Spectrum vagy a ZX81 neveket. Sokan az X generáció tagjai közül ezeken a gépeken tanulták(uk) meg a számítástechnika alapjait, egyesek programoztak és lettek sikeres informatikai szakemberek. Ezeket az eszközöket a 80-as években az akkor már látszó informatikai forradalom kényszere szülte és elsősorban oktatásra tervezték őket, iskoláknak, gyermekeknek. A mára ikonikussá váló oktatási eszközök persze elavulttá váltak, de beteljesítették küldetésüket, egy egész generáció tudott lépést tartani az akkori világ változásaival. A szigetek oktatás irányítói bizonyították, hogy a világ tendenciákkal szemben, de azokat figyelembe véve, meghaladva, jobb eredmények érhetőek el.
XXI. századot írunk, a technikai forradalom új szakaszába lépett. Ma már nem a számítógépek ismeretét oktatjuk, hanem készségeket fejlesztünk, IOT (Internet of Things), robotika, hálózati elmélet, STEAM az új varázsszavak. Az oktatással foglalkozó szakembereknek ezt az új robbanásszerűen végbemenő változásokat kell követni, felkészíteni diákjaikat a kihívásokra.
A hagyomány kötelez, az angol tanárok, mérnökök egyre-másra dolgozzák ki és vezetik be az oktatásban a digitális technikákat, tananyagokat. A felmérésekből tudjuk, jó eredményeket érnek el a gyermekkori digitális készségfejlesztés területén. Ilyen a BBC kezdeményezésére, majd széles üzleti, társadalmi, kormányzati összefogással létrehozott BBC micro:bit oktatási rendszer, mely szimpóziumunk egyik alaptémája.
A rendezvényt azért szervezzük, hogy az egyik legjobbtól tanuljunk, cseréljük ki tapasztalatainkat.
Külön aktualitást ad a szimpóziumnak, hogy nem régen jelent meg a Digitális Oktatási Stratégia, illetve hozták létre a Digitális Jövő Városainak közösségét.
Living lab – Nyitott műhely Program
A Living Lab / Nyitott Műhely a fejlesztés új koncepciója, itt találkozik, és néha helyet cserél egymással a fejlesztő és a felhasználó, a tanuló és tanító, az eladó és a vevő, az előadó és a közönség, szinte mindenki, aki az új technológiákkal kapcsolatba kerül. Mert a digitális jövő ökoszisztémája, eszközei ilyen helyzeteket hoznak létre. A MakerSpace-k, MakerSchool-ok, Innovation Hub-ok és hasonlók ennek a nagy keveredésnek a színterei, a Nyitott Műhelyek „gyermekei”.
Ilyen hangulatot akarunk megteremteni a Digitális Jövő – Oktatás második részében, de valamennyire az előadásokkal párhuzamosan is. A várhatóan sok gyerek már a nyitástól részese lehet a digitális jövő már meg is érkezett oktatási csodáinak. A Nyitott Műhely várhatóan közel 20 helyszínén Magyarországon működő oktató, fejlesztő műhelyekkel találkozhatunk, betekinthetünk a munkájukba, beszélgethetünk megszállott alkotóikkal az eredményekről, tapasztalatokról és a nehézségekről is, miközben láthatjuk őket működés közben.
Megtapasztalhatjuk, hogyan találkoznak és boldogulnak a gyerekek a virtuális valósággal, az automatizálással, a robotikával, a programozással, az animációval, a 3D-vel, interaktív nyelvprogramokkal, megtudhatjuk, hogy lesz számukra biztonságos az internet, mit csinál eközben a „digitális szülő”, milyen kiegészítő képzési programok szervezhetők az iskolai oktatás mellett. Az előadók, szakemberek, a hozzáértő látogatók eközben – akár előzetes bejelentés nélkül is – „élő könyvtár” részévé válva, kisebb körökben beszélhetnek tovább „tudományukról”, segítve a digitális jövő oktatási lehetőségeinek megismerését, kibontakozását.
Sajtó
Brit-magyar nyitott műhely sorozat a digitális jövőről: a digitális oktatás jövője
Május 10-én a budaörsi sportcsarnokban kerül sor a digitális oktatás jövőjével foglalkozó eseményre, amelynek nyitott műhely formája lehetőséget teremt az érdeklődőknek, hogy élőben kipróbálják a megjelenő szervezeteknek a témához kapcsolódó színes programjait, a robotikától, a virtuális valóságon, 3D terek építésén, okos telefonos kalandjáték programozáson és animációs munkahelyeken át az interaktív nyelvtanulásig. Több mint húsz helyszínen felvonultatunk egy sor kreatív oktatási megoldást magyar oktató és fejlesztő műhelyektől – köztük sok olyat melyeknek brit gyökerei vannak – amelyek a digitalizáció előretörésével mind többeknek lesznek elérhetőek és segítségükkel a tanulás sokkal életszerűbb és élvezetes lehet. A nyitott műhely formátum maga is egy újdonság, ahol akár helyet is cserél a fejlesztő és a felhasználó, mert a digitális jövő eszközei és innovációs ökoszisztémája ilyen helyzeteket hoz létre. Ezt a hangulatot szeretnénk megteremteni a bemutató foglalkozásokkal.
Az Egyesült Királyság élenjár a technikai és tudományos tantárgyak tanításának megújításában. Ilyen a több mint harminc éve, évente megrendezett, BETT Show Londonban, amely az oktatás-technológia nemzetközileg elismert kiállítóhelye. De példaértékű az összefogás is, ami a természettudományos tantárgyak tanítása érdekében létrejött a kormányzat, karitatív szervezetek és vállalatok között STEM néven. Ennek célja a tanárok és iskolák támogatása a jövőben meghatározó műszaki és informatikai munkahelyekre felkészítő képzés megalapozásában. Tanulmányok sora mutatta ki, hogy ugrásszerűen nő e munkakörök száma, egyben soha nem látott lehetőségeket teremtve érdekes és kreatív munkavégzésre. Ugyanakkor társadalmaink nem fognak tudni élni ezzel a hihetetlen munkapiaci lehetőséggel, ha nem biztosítjuk, hogy gyerekeink sokkal nagyobb számban válasszák a műszaki és informatikai pályákat és ott meg is tudják állni a helyüket, mert jó tudásalappal rendelkeznek hozzá. Az Egyesült Királyság több úttörő termékkel büszkélkedhet a számítástechnikai oktatás területén is. Ilyen volt a 2012 óta több szériában megjelent Raspberry Pi miniszámítógép, amely óriási nemzetközi sikert aratott. Legújabban pedig a BBC Oktatási Alapítvány Micro:bit programja, amely Magyarországon elsőként mutatkozik be a nagyközönségnek éppen ezen az eseményen.
A BBC Micro:bit programja már kétmillió 11 éves brit diák bevonásával jelentős sikereket ért el, nemcsak a programozás oktatásában, de a természettudományos tárgyak megszerettetésében is. Ez a zsebben elférő áramkör-kártya jóval olcsóbb más programozást tanító eszköznél, de nagyszerűen ki tudja egészíteni azokat. Viszont ahol ezek nem állnak rendelkezésre, ott önállóan is bevethető. Sőt a tanulók haza is tudják vinni, mert nemcsak számítógépről, de akár okos telefonról is Interneten és a Micro:bit honlapon keresztül programozható. Rendkívüli sokoldalúsága miatt nemcsak az informatika órákat teheti igazi élménnyé hiszen szenzorai révén, valamint más eszközökkel összekapcsolva, rengeteg kísérletet, mérést és kreatív foglalkozást tesz lehetővé. A brit tanulók által megvalósított, fantáziadús projektek között van: kisautó távirányításától kezdve, érintés-érzékelővel ellátott riasztóig, vagy felvillanó feliratok programozásáig sok minden. Nem korlátozódik a programozás a monitor előtti kódsorok írására, így azoknak is jó választás, akik nem szerették vagy nem boldogultak a hagyományos módszerrel.
A BBC Micro:bit Oktatási Alapítvány jelmondata: Minden gyerek természeténél fogva egy potenciális feltaláló. A Micro:bit ennek kibontakoztatásában segít. A módszer már 32 országban elérhető és a nemzetközi bevezetés egyre bővül az USA-tól Sri Lankáig. Legutóbb Horvátországban ahol nemrég 1000 általános iskola ellátására vásároltak. Folyamatban van a tanári segédanyagok magyarra fordítása lelkes önkéntesek segítségével, míg a Kódvetők Oktatási Műhely több iskolában tartott pilot kurzusokat.
A Micro:bit-ról bővebben
A Micro:bit egy zsebben elférő, programozható számítástechnikai eszköz. A BBC azért fejlesztette, hogy kedvet csináljon az általános iskolai korosztálynak a számítástechnika és más társtudományok tanulásához. Az eszköz egyben nagyszerű tanári segédeszköz is. A BBC szerint a Micro:bit a legambiciózusabb kezdeményezésük az elmúlt harminc évben és kulcsszerepet szánnak neki a Make it Digital kampányukban, amely a digitális kreativitást szeretné motiválni és felkészíteni a műszaki innovátorok új generációját. A Micro:bit azoknak sem szegi kedvét, akiket más programozást tanító eszközök esetleg elriasztanak. Tervezésénél fontos szempont volt, hogy a gyerekeknek vonzó legyen: kézbe fogható, egyszerűen használható, interaktív és bővíthető. Van rajta beépített kijelző, gombok, mozgás-, hő-, és fényérzékelő, és Bluetooth összeköttetés.
Programozható akár asztali számítógépről, laptopról, tabletről sőt okos telefonról is. Több web-alapú programnyelvet lehet használni hozzá pl. Microsoft JavaScript Block Editor vagy MicroPython, hogy mindenféle tudásszintű felhasználót ki tudjon szolgálni. Rengeteg oktatási segédlet, óravázlat és projektötlet található róla online a Micro:bit honlapon és egyre növekszik a kiegészítő eszközök tárháza a kis robotoktól az ún. feltaláló készletig.
2016-ban a BBC és 29 partnere egymillió Micro:bit-ot osztott szét brit iskolásoknak, minden 11-12 éves tanulónak és már a második kör zajlik. Azóta a Micro:bit Alapítvány irányítja a Micro:bit terjesztését Európa szerte, de elindultak Észak-Amerikában és Ázsiában is. A BBC Micro:bit Alapítvány jelenleg negyvennél több országgal folytat tárgyalásokat a Micro:bit bevezetéséről.