Google alapítása és fejlődése – részletes áttekintés

Segítséget kaptál? Szívesen töltöd itt az idődet? Visszajársz hozzánk? Támogasd a munkákat: Ko-fi és Paypal!

kami911 képe

1998. szeptember 27. – A Google megalakulása: a Google Larry Page és Sergey Brin nevéhez fűződik, akik a Stanford Egyetemen találkoztak. Eredetileg a „Backrub” néven ismert keresőprojekt 1995-ben indult, amely a weboldalak közötti linkeket elemezve próbálta meghatározni az egyes oldalak relevanciáját. 1998 szeptemberében hivatalosan is megalapították a Google Inc.-t, céges székhelyük ekkor a garázs volt Menlo Parkban, Kaliforniában. A „Google” név a „googol” szóból ered, ami 1-es után 100 nullát jelent – utalva a cég céljára, hogy hatalmas mennyiségű információt rendszerezzen.

1999–2001 – Korai növekedés és finanszírozás

  • 1999-ben a Google költözött a kaliforniai Palo Altóba, hogy nagyobb irodákat biztosítson a növekvő csapatnak.
  • Ebben az időszakban 25 millió dolláros befektetést kaptak, ami lehetővé tette a fejlesztések és a szerverpark bővítését.
  • 2000-ben a Google elindította az AdWords hirdetési platformot, amely az online keresésekhez kapcsolódó hirdetéseket kínálta, és később a cég egyik fő bevételi forrásává vált.

2001–2004 – Az internet meghódítása

  • 2001-ben Eric Schmidt lett a Google első elnök-vezérigazgatója, Page és Brin pedig technológiai igazgatóként folytatták a vezetést.
  • A kereső algoritmusok folyamatos fejlesztése és a gyors, releváns találatok miatt a Google gyorsan a legnépszerűbb keresővé vált.
  • 2004-ben a Google nyilvános részvénykibocsátással (IPO) vált ismertté, amely jelentős tőkeinjekciót biztosított a további terjeszkedéshez.

2005–2010 – Diverzifikáció és innováció

  • 2005-ben a Google megvásárolta a Android Inc.-et, amely később a világ legelterjedtebb mobil operációs rendszerévé vált.
  • Ugyanebben az évben indult a Google Maps, a Google Earth, és fejlesztették a Gmail szolgáltatást is, amely a felhasználói tárolókapacitásban mérföldkőnek számított.
  • A Google folyamatosan bővítette adatközpontjait és szerverparkját világszerte, hogy kezelni tudja a növekvő felhasználói igényeket.

2011–2015 – Hardver és mesterséges intelligencia

  • 2011-ben a Google bevezette a Google+ közösségi hálózatot, amely bár nem lett a Facebook méretű sikert, sok technológiát alapul szolgáltatott más szolgáltatásokhoz.
  • A vállalat komoly erőforrásokat fordított a mesterséges intelligencia és gépi tanulás fejlesztésére, ami a keresőoptimalizálás, a kép- és hangfelismerés terén is megjelent.
  • 2015-ben a Google átszerveződött az Alphabet Inc. holding alá, amelybe a Google került, de külön részlegek, mint a Waymo (önvezető autók) és a Verily (egészségügyi kutatások) önállóbbá váltak.

2016–2025 – Terjeszkedés és felhasználói platformok

  • A Google további hardvereket fejlesztett (Pixel telefonok, Nest okoseszközök).
  • A Google Cloud szolgáltatás erősödött, versenyezve az Amazon AWS és Microsoft Azure platformokkal.
  • A mesterséges intelligencia és generatív modellek (pl. AI asszisztensek) az internetes keresés, a Gmail, a Google Docs és más szolgáltatások szerves részévé váltak.
  • 2025-re a Google több mint tucatnyi globális adatközponttal, milliárdos felhasználói bázissal, és széles ökoszisztémával rendelkezik, amely a kereső mellett hardvert, szoftvert, felhőszolgáltatást, hirdetést és mesterséges intelligenciát foglal magában.