A Superjumbo, azaz az Airbus A380 bemutatása

kami911 képe

Az Airbus A380 nemcsak mérete, hanem technológiai fejlettsége miatt is mérföldkőnek számít a polgári repülésben. A négyhajtóműves, kétszintes óriásrepülőgép akár 853 utast is képes szállítani (csak turistaosztályos elrendezésben), miközben a hatótávolsága eléri a 15 200 kilométert.

A gép tervezésekor különös figyelmet fordítottak az utaskényelemre, innovatív belső kialakítására, és az alacsonyabb üzemanyag-fogyasztásra, amelyet az új generációs hajtóművek tettek lehetővé. A bemutató ceremónia Toulouse-ban, az Airbus székhelyén zajlott, ahol politikai és iparági vezetők, valamint a média képviselői gyűltek össze, hogy szemtanúi legyenek a repülési technológia eme csodájának. A Superjumbo rögtön lenyűgözte a résztvevőket nemcsak méreteivel, hanem elegáns dizájnjával is.

Az A380 fejlesztése 25 milliárd dollárba került, és 2005-ben mutatták be, majd az Airbus A380 2007-ben állt forgalomba, a Singapore Airlines flottájában debütálva. Bár a gép az iparágban mércét állított a luxus és kapacitás terén, a repülőgépet később gazdasági kihívások érintették, amelyek főként a változó piaci igényekből és a kétmotoros, hatékonyabb gépek előretöréséből fakadtak. Az A380-at ma is a repülési ipar egyik legikonikusabb gépeként tartják számon. Bár az Airbus 2021-ben befejezte a típus gyártását, miután legnagyobb vásárlója, az Emirates jelentősen csökkentette rendeléseit. A Superjumbo, azaz az A380, bár kereskedelmi szempontból nem érte el a céljait, a repülési iparág mérnöki csúcsteljesítményének és ambiciózus víziójának szimbóluma marad. Az utasok körében továbbra is rendkívül népszerű, és a repülés történetének egyik meghatározó fejezeteként emlékeznek rá.

A Dubai székhelyű légitársaság döntése aláásta azokat a reményeket, hogy a világ legnagyobb utasszállító repülőgépe hosszú távon is gazdaságosan működtethető lesz. „Ez fájdalmas döntés” – nyilatkozta Tom Enders, az Airbus vezérigazgatója. – „Rengeteg erőforrást és energiát fektettünk ebbe a programba, de reálisnak kell lennünk. Az Emirates döntése után a rendelési portfóliónk nem elegendő a gyártás fenntartásához.”

Az Airbus eredetileg 1 200 darab eladását prognosztizálta, de mindössze 234 gépet tudtak leszállítani. Az A380 megépítésének filozófiája – a nagy légi csomópontok közötti utasszállítás – nem bizonyult fenntarthatónak a közvetlen járatok és kisebb gépek előretörése miatt. Az Emirates korábban életben tartotta az A380 programot jelentős rendeléseivel, de most a kisebb Airbus A330 és A350 típusú gépek felé fordította figyelmét. Ennek ellenére a légitársaság kijelentette, hogy az A380 továbbra is fontos része marad flottájának egészen a 2030-as évekig.

„Csalódottak vagyunk, hogy le kell mondanunk a rendelésekről, és szomorúak, hogy a programot nem lehetett fenntartani, de ez a realitás” – mondta Sheikh Ahmed bin Saeed Al Maktoum, az Emirates elnöke.