A Mozillát azzal vádolják, hogy a felhasználók engedélye nélkül követi online szokásaikat a Firefox-ban

kami911 képe

T.István fórumtársunk hívta fel rá a figyelmünket, blogbejegyzésében, a Firefox vadiúj adatgyűjtéséről, ami valóban furcsa módon bekapcsolva „maradt”. Ahogy írta: „A legújabb Firefox (128.0) egy vadiúj adatgyűjtési módszert vezetett be, ami szép csendben történt. Az adatgyűjtési technológia neve Privacy-preserving attribution, röviden PPA. És hát ez azoknál, akik figyelnek, felkavarta az állóvizet. A technológiának van amúgy egy kifejezetten jó oldala is, mivel feleslegessé teszi a sütiket (cockie), de kétséges, hogy erről egyhamar lemondanak a szolgáltatók.

Az adatgyűjtési módszertannak elég hosszadalmas a leírása, de a lényege dióhéjban, a Mozilla gyűjti a böngészőben megjelent reklámokról az adatokat, a rá történt kattintásokat, mindezekről anonimizált statisztikát vezet, amit értékesít. Ez amúgy jelenleg is történik a böngészőtől függetlenül, az oldalakon számos szkript figyeli, hogy mi történik, hány reklám jelent meg, és mennyi ideig, kattintások és görgetések hogy történtek.

 A legtöbb adatbiztonsággal foglalkozó szakember azzal egyetért, hogy a technológiával nincs baj, azonban az nagyon nincs rendben, hogy erről semmi értesítés nem törtét, nem volt frissítéskor erről tájékoztatás. És az, hogy ez alapból be van kapcsolva, sokaknál megkongatta a vészharangot. 

Azonban ennél a technológiánál pont az segít, hogy  ha be van kapcsolva, mert minél több a feltöltött adat, annál inkább elmosódik az azonosíthatóság. 

Akit zavar, az kikapcsolhatja a képen látható helyen. De ez az oldalak által végzett adatgyűjtéseket úgy sem érinti. Az adatgyűjtési módszerről szintén a képen látható helyen, a További információk linkre kattintva lehet olvasni. Nem valószínű, hogy ezzel eltűnnek a sütik az életünkből, ehhez az összes többi böngészőnek át kellene állnia ugyanerre, és a szolgáltatóknak is partnernek kell lenniük. (Ez csak a kereskedelmi sütiket érinti, sütiket használnak más célokra is)”

Ez szúrt most szemet a NOYB (None Of Your Business) európai digitális jogi csoportnak, akik nem voltak rest és akcióba léptek.

A NOYB (None Of Your Business) európai digitális jogi csoport a Mozilla ellen adatvédelmi panaszt nyújtott be, mely szerint a vállalat a Firefox egyik (beleegyezés nélkül bekapcsolt) adatvédelmi funkcióját a felhasználók online viselkedésének nyomon követésére használja. A PPA (Privacy-Preservation Attribution) nevű és a Metával közösen fejlesztett funkció 2022 februárjától működik, és a Firefox júliusban kiadott 128-as verziójában automatikusan engedélyezésre került.
A NOYB panaszában az áll, hogy a Mozilla ezt a funkciót a Firefox felhasználói viselkedésének nyomon követésére használja a weboldalakon. A vállalat soha nem kérdezte meg a felhasználókat, hogy engedélyezik-e ezt a beállítást, mivel alapértelmezetten bekapcsolásra kerül, miután a felhasználók elvégzik a szoftverfrissítést. A NOYB szerint a PPA lehetővé teszi a Firefox számára, hogy adatokat tároljon a felhasználók hirdetésekkel kapcsolatos interakcióiról a hirdetők számára.
A Mozilla azt állítja, hogy ez a rendszer javítja az adatvédelmet azáltal, hogy a hirdetések teljesítményét anélkül méri, hogy az egyes webhelyek személyes adatokat gyűjtenének. A NOYB szerint azonban a nyomon követés egy része Firefoxban történik, zavarva ezzel az EU Általános Adatvédelmi Rendelete (GDPR) szerinti felhasználói jogokat. A Mozilla ragaszkodik ahhoz, hogy a PPA ne ossza meg a böngészési információkat harmadik féllel, beleértve magát a vállalatot is, illetve az, hogy a hirdetők csak összesített adatokat kapjanak a hirdetések teljesítményéről.

A Firefox-ot használók úgy kapcsolhatják ki a PPA funkciót, hogy megnyitják a webböngésző Privacy & Security, azaz Adatvédelem és biztonság beállítását, majd pedig kiveszik a jelet az “Allow websites to perform privacy-preserving ad measurement” mellett lévő checkbox-ból.