Picinke cink kerül minden Mesa 24.1-be!

kami911 képe

A Mesa úgy tervezte, hogy a Zink illesztőprogramot alapértelmezetté elérhetővé teszi. És ez a változás most bekerült a rendszerbe. Emellett a D3D12 Mesa illesztőprogram is, amelyet a Microsoft mérnökei is szorgalmasan fejleszetnek, mostantól alapértelmezett módon kerül fordításra Windows rendszeren.

A Valve Linux grafikai csapatának vezetője, Joshua Ashton, elérkezettnek látta az időt, hogy a Zink építésének lehetősége része legyen a Gallium3D driverek alapértelmezett készletének. A Zink építése alapértelmezetté lett, szem előtt tartva azt a tényt, hogy egyre inkább használják a Vulkan tetején működő OpenGL implementációként, ahelyett, hogy a natív hardver OpenGL driverekre támaszkodnának a felhasználók.

A Nouveau fejlesztők is azt tervezik, hogy a Zinket alapértelmezetté teszik a NVK Vulkan drivernél az NVC0 Gallium3D driver helyett NVIDIA GeForce RTX 20 „Turing” és az újabb GPU-kon. Emellett a Qualcomm Adreno 700 sorozatú eszközök csak a Zinken keresztül támogatják az OpenGL-t, és nem használják a Freedreno Gallium3D drivert. Az Imagination PowerVR Rogue támogatása hasonló, csak hardver Vulkan drivert támogat, míg az OpenGL-t a Zinkre bízza. Az idő múlásával valószínűleg több hardver illesztőprogramja ül fel a kényelmes Zink vonatra, hogy elsősorban a Vulkan driver fejlesztésekre koncentráljon.

A Mesa 24.1 a következő negyedévben jelenik meg ezekkel a változásokkal és sok más fejlesztéssel az ezen nyílt forráskódú Linux grafikus illesztőprogramgyűjteményben.

A Mesa-ról

A Mesa projekt az OpenGL specifikáció nyílt forráskódú implementációjaként indult, amely az interaktív 3D grafika megjelenítésére szolgáló rendszer. Az évek során a projekt további grafikus API-kat implementált, többek között az OpenGL ES-t, az OpenCL-t, az OpenMAX-et, a VDPAU-t, a VA-API-t, az XvMC-t, a Vulkan-t és az EGL-t is. Az eszközillesztők sokasága lehetővé teszi, hogy a Mesa könyvtárak sokféle környezetben használhatók legyenek, a szoftveres emulációtól kezdve a modern GPU-k teljes hardveres gyorsításáig. A Mesa számos más nyílt forráskódú projekthez kapcsolódik: a Direct Rendering Infrastructure, az X.org és a Wayland, hogy OpenGL támogatást nyújtson Linuxon, FreeBSD-n és más operációs rendszereken.

Illesztőprogramok

  • A RADV (Radeon Vulkan driver) egy nyílt forrású grafikus kártya illesztőprogram, amely a Radeon grafikus kártyák számára biztosítja a Vulkan API támogatását. A RADV segítségével a játékok és más grafikus alkalmazások nagyobb teljesítményt érhetnek el a Radeon grafikus kártyákon.
  • A Turnip egy másik nyílt forrású grafikus kártya illesztőprogram, amely a Radeon grafikus kártyák számára biztosítja a OpenGL támogatását. A Turnip segítségével a játékok és más grafikus alkalmazások nagyobb teljesítményt érhetnek el a Radeon grafikus kártyákon.
  • Az ANV (Intel Open Source 3D Graphics Driver) egy nyílt forrású grafikus kártya illesztőprogram, amely az Intel grafikus kártyák számára biztosítja a Vulkan és OpenGL támogatását. Az ANV segítségével a játékok és más grafikus alkalmazások nagyobb teljesítményt érhetnek el az Intel grafikus kártyákon.
  • A V3DV egy nyílt forrású grafikus kártya illesztőprogram, amely a Raspberry Pi számára biztosítja a Vulkan támogatását. A V3DV segítségével a játékok és más grafikus alkalmazások nagyobb teljesítményt érhetnek el a Raspberry Pi-n.
  • A Venus egy nyílt forrású grafikus kártya illesztőprogram, amely a Qualcomm Adreno grafikus kártyák számára biztosítja a Vulkan támogatását. A Venus segítségével a játékok és más grafikus alkalmazások nagyobb teljesítményt érhetnek el a Qualcomm Adreno grafikus kártyákon.
  • A panfrost egy nyílt forrású grafikus kártya illesztőprogram, amely a Mali grafikus kártyák számára biztosítja a OpenGL és Vulkan támogatását. A panfrost segítségével a játékok és más grafikus alkalmazások nagyobb teljesítményt érhetnek el a Mali grafikus kártyákon.
  • Az asahi egy nyílt forrású grafikus kártya illesztőprogram, amely az Apple saját tervezésű hardvereiben található GPU-k számára biztosítja a OpenGL támogatását, aminek nem kizárt, hogy köze van a PowerVR-hez is. Az erősen fejlesztés alatt álló asahi segítségével a játékok és más grafikus alkalmazások nagyobb teljesítményt érhetnek el az Apple eszközökön.
  • Lavapipe → CPU-alapú szoftveres Vulkan illesztőprogram
  • Zink → Általános OpenGL illesztőprogram, amely Vulkan-t támogató eszközökön fut

(forrás)