A netes átverések 99 százaléka csak ön miatt lehet sikeres

kami911 képe

Fórum: 

„Tegye fel a kezét, akinek az ismerősi körében volt már olyan, akit próbáltak átverni online csalók”

– mondta Nemes Máté, a Mastercard termékfejlesztési menedzsere. Már az is jól jellemzi 2023 rögvalóságát, hogy ezt a felhívást gyakorlatilag bárhol tehette volna a sarki kisbolttól a bevásárlóközponton át a kocsmáig, és jó eséllyel a magasba lendült volna néhány kéz. De nem ezeken a helyeken tette, hanem az Groupama Arénában, az ITBN kiberbiztonsági konferencián, egy erősen szűrt, jórészt szakmabeliekből álló, ezért fokozottan biztonságtudatos közönség előtt – mégis rengetegen tették fel a kezüket.

És tényleg, ki ne tapasztalt volna saját maga vagy hallott ismerőseitől olyat, hogy telefonon kereste valaki, aki banki ügyintézőnek adta ki magát, és az adatait kérte; esetleg olyat, hogy felrakott egy apróhirdetést a netre, és jött a csetüzenet a „vevőtől”, hogy intézi is a szállítást, amihez az adatait kérte – a közös pont mindig az, hogy az adatainkat kérik, olyanokat, amelyeket valójában egyetlen bank vagy vevő sem kérne el, mert semmi köze nincs is hozzá.

Csalók, csalók mindenhol

Ma már közhely, hiszen évek óta tartó trend, hogy ahogy világszerte mindenhol, úgy Magyarországon is folyamatosan erősödik a kiberbűnözés, évről évre egyre több ilyen eset történik, annak ellenére, hogy ezzel párhuzamosan egyre több szó is esik erről a veszélyről. Nemes Máté idézte a Magyar Nemzeti Bank friss statisztikáját, amely szerint a kiberbűnözők egyetlen negyedév alatt 5 milliárd forintot loptak el átutalás útján és további 2 milliárdot kártyás csalásokkal. A Nemzeti Védelmi Szolgálat szóvivője is hasonló nagyságrendről beszélt a Telexnek: elmondása szerint az idei év első felében a bűnözők 14-16 milliárdot csaltak ki online az emberektől, ami már meghaladja a hagyományos csalások által okozott kárt. Legutóbb épp csütörtökön jelentette be a rendőrség, hogy lekapcsolt egy ukrán-magyar bűnbandát, amely ehhez hasonló módszerekkel csalt ki összesen 200 millió forintot.

Aki rákattintott az előző mondatban linkelt hírre, feltűnhetett neki, hogy bár a bejelentés friss, a banda tagjait már több mint egy hete fogták el, a nyomozás pedig még júliusban indult – hogyhogy csak most hallunk hát erről az ügyről? Nem ezzel az esettel kapcsolatban, de erről is beszélt az ITBN-en a hazai kiberbűnözés aktuális helyzetéről szóló beszélgetésen Halász Viktor, a Készenléti Rendőrség Nemzeti Nyomozó Iroda (NNI) Kiberbűnözés Elleni Főosztályának vezetője. Halász szerint mindig akkor közölnek csak részleteket, amikor már úgy látják, hogy a bűnöző nem szerezhet ebből előnyt (például mert még nem kapták el), akkor viszont igyekeznek minél több információt közzétenni, hogy mások tanulhassanak ezekből az esetekből.

Herédi István, az NNI kiberbiztonsági szakértője szerint eddig két kiberbűnözői trend rajzolódott ki idén egyértelműen. Egyrészt az, hogy az online csalások a korábbi évekhez képest is rendkívül népszerűek lettek, ahogy arról épp a napokban mi is részletesen írtunk. Másrészt megszaporodtak az olyan esetek, amikor inkább kezdő kiberbűnözők bontogatják a szárnyaikat és férnek hozzá jogosulatlanul akár állami, akár a privát szférába tartozó rendszerekhez. Herédi szerint ezek az elkövetők jellemzően elismerést próbálnak szerezni azzal, hogy valamilyen fórumon megosztják, hogy ők voltak, akik az adott oldalt vagy szolgáltatást feltörték. Ezekkel a kérkedésekkel azonban általában elkövetnek olyan hibákat, amelyeket egy profibb elkövető nem követne el – tette hozzá. Bár konkrét példákat nem említett, nem nehéz itt például a KRÉTA és a Neptun többszöri meghekkelésére vagy kevésbé frekventált kormányzati oldalak feltörésére asszociálni.

Egyébként az ITBN-en évről évre szerveznek olyan beszélgetést a hazai kiberbűnözés helyzetéről, ahol nyomozóhatóságok munkatársai beszélnek a munkájukról, és becsületükre legyen mondva, hogy még úgy is rendre ezeken a beszélgetéseken hangzik el a legtöbb konkrétum, hogy értelemszerűen nagyon óvatosan fogalmaznak az egyes esetekről. Erre szolgáltatott szemléletes illusztrációt a beszélgetés egy pontján Herédi István, akinek a vonatkozó mondatát érdemes szó szerint idézni:

„Etikus hekkerként került később aposztrofálásra egy olyan elkövető négy-öt évvel ezelőttről, aki egyébként egy igazgatási rendszer adatbázisát törte föl, és ott hajtott végre olyan módosításokat, amelyeknek a segítségével jutányosabb áron jutott hozzá bizonyos eszközökhöz.”

Egyébként a szándékoltan kimért rendőrnyelv ellenére egészen nyilvánvaló, hogy arra a 2017-es ügyre utalt, amikor egy 18 éves fiatal jelezte a BKK-nak, hogy hibát talált a frissen bevezetett online jegyértékesítési rendszerükben, amelyet kihasználva fillérekért tud jegyet venni, de a rendszert fejlesztő T-Systems feljelentette. Az eset akkoriban nagy felháborodást váltott ki, de szakmai körökben is megoszlottak a vélemények arról, hogy lehet-e etikus hekkernek tekinteni valakit, aki nem egy cég felhívására, hanem önkéntesen/önkényesen keres hibát a rendszerében. Csak egy bő hónappal később mondta ki a bíróság, hogy jóhiszeműen járt el, és nem követett el bűncselekményt.

(tovább)