Nem érhető el a vezeték nélküli hálózat hiba elhárítása

kami911 képe

Hordozható számítógép vagy WiFi kártyával szerelt számítógép esetén előfordulhat, hogy a vezeték nélküli kapcsolatok nem jelennek meg a „Hálózatkezelő” kisalkalmazásban.

Nyissa meg a „Menü”-ből a „Terminál” alkalmazást, vagy ugyan ehhez a feladathoz nyomja le a „Ctrl + Alt + T” billentyűzetkombinációt és a megjelenő ablakba másolja be a következőket:

sudo rfkill list all

Megjelenik egy lista, amiben láthatja a vezeték nélküli eszközök (WiFi, Bluetooth) állapotát, például így:

0: phy0: Wireless LAN
    Soft blocked: no
    Hard blocked: yes
1: acer-wireless: Wireless LAN
    Soft blocked: yes
    Hard blocked: no

Vagy éppen így:

1: dell-wifi: Wireless LAN
    Soft blocked: yes
    Hard blocked: no
2: hci0: Bluetooth
    Soft blocked: no
    Hard blocked: no
3: phy0: Wireless LAN
    Soft blocked: no
    Hard blocked: no

A „sudo rfkill list all” parancs helyett használhatja a:

sudo rfkill
parancsot is, amely az alábbi kimenethez hasonló táblázatos formában írja ki az információkat:
ID TYPE      DEVICE         SOFT      HARD
 1 wlan      dell-wifi unblocked unblocked
 2 bluetooth hci0      unblocked unblocked
 3 wlan      phy0      unblocked unblocked

Amennyiben az eszköz:

Hard blocked: yes

azaz hardveresen blokkolt állapotban van, akkor próbálja ki a „Hardveres blokkolás feloldása” fejelezetben leírtakat. Abban az esetben, ha asz eszköz a

Soft blocked: yes

próbálja meg a szoftveres blokkolást feloldani.

Szoftveres blokkolás feloldása

Megprobálhatja feloldalni egy típusú eszközfajtát:

sudo rfkill unblock wlan

Megpróbálhatja feloldani az adott azonosítójú eszközt:

sudo rfkill unblock 1

Vagy megpróbálhatja feloldani az összes eszközt:

sudo rfkill unblock all

Szoftveres blokkolás átállítása

Ki- és bekapcsolhatja a vezeték nélküli eszközöket, ide-oda kapcsolgatva a következő módon:

sudo rfkill toggle 0

A szoftveres blokkolás további okai

A szoftveres blokkolás további okai illetve, ha az eszköz nem jelenik meg, az lehet, hogy a megfelelő illesztőprogram nem elérhető, vagy nincsen elindítva a rendszerben, vagy az eszköz nem meggelelően van csatlakoztatva (ha például USB-s Wifi vagy Bluetoth eszközt kíván használatba venni):

Nyissa meg a „Menü”-ből a „Terminál” alkalmazást, vagy ugyan ehhez a feladathoz nyomja le a „Ctrl + Alt + T” billentyűzetkombinációt és a megjelenő ablakba másolja be a kovetkezőket:

lspci ; lsusb

Nézze át a listát és győződjön meg róla, hogy a kívánt eszköz szerepel a listán. Ha nem, akkor próbálja ismét csatlakoztatni az eszközt.

Atheros kártyák lehetséges hibajavítása

Esetleg szükség lehet az illesztőprogram leállítására és újraindítására, például Atheros kártyák esetében:

sudo rmmod athk5
sudo rfkill unblock all
sudo modprobe ath5k

Windows-ot is használva

Amennyiben elérhető számítógépn egy WIndows alapú operációs rendszer is, megpróbálhatja ott engedélyezni a Wifi, illetve a Bluetotth használatát és utána újraindítva a Linux-ot műkdhet az adott eszköt Linux alatt is.

Hardveres blokkolás feloldása

Amennyiben ilyet hibát tapasztal, győződjön meg róla, hogy:

  1. Hordozható számítógép esetén előfordul, hogy a gép rendelkezik a WiFi be- és kikapcsolásához egy külön kapcsolóval, vagy billentyűkombinációval.
    1. A hordozható számítógépen lévő kapcsoló rendszerint az eszköz oldalán található:
    2. A billentyűkombinációval be- és kikapcsolható WiFi rendszerint az „Fn” módosító billentyűvel egyszerre lenyomott másik billentyűvel érhető el:
      Ebben a példában a kék antenna piktogrammal jelzett 2-es billentyű harmadlagos funkcióját kell elérni az Fn + 2 billentyűkombináció lenyomásával.
  2. Egyes WiFi kártyák esetén szükség van további zárt illesztőprogramok telepítésére, amelyet az „Illesztőprogram-kezelő” programból tud feltelepíteni.
  3. A BIOS beállítások között a WiFi be van kapcsolva.
    1. Indítsa újra a számítógépet.
    2. Lépjen be a BIOS beállításokba a számítógép által jelzett, vagy a számítógép (esetleg az alaplap) leírásában található billentyű nyomva tartásával. Ezek a billentyűk általában a következőek lehetnek: „DEL”, „F2”, „F11”, „F12”
    3. A hálózat beállításai között (Network) engedélyezze a Wireless LAN Radio beállítást (On vagy Enable beállítás)
  4. Amennyiben ezen hibajavítási kísérletek sem hoznak megoldást, futtassa le a következő parancsokat a Terminálban.
    • Próbálja újra a csatlakozást. Amennyiben ez nem sikerül a terminálon megjelenő adatokat új Fórumtéma beküldése lehetőség segítségével kérjen segítséget a Linux Mint közösségtől.
    • Nyissa meg a „Menü”-ből a „Terminál” alkalmazást, vagy ugyan ehhez a feladathoz nyomja le a „Ctrl + Alt + T” billentyűzetkombinációt és a megjelenő ablakba másolja be a következőket:
sudo lshw -C network ; lspci ; lsusb ; sudo rfkill list all

Vezeték nélköli hálózatokkal kapcsolatos információk összegyűjtése

Hasznos adatokat gyűjthet rendszeréről a WiFi-vel kapcsolatban a következő módon:

Nyissa meg a „Menü”-ből a „Terminál” alkalmazást, vagy ugyan ehhez a feladathoz nyomja le a „Ctrl + Alt + T” billentyűzetkombinációt és a megjelenő ablakba másolja be a kovetkezőket:

sudo lshw -C network; lspci ; lsusb ; sudo rfkill list all

 

Melléklet: