Kernel újdonságok

kami911 képe
  • Intel, nVIDIA és AMD videókártya illesztőprogram frissítések.
  • AMD Navi alapú GPU támogatása. (link)
  • AMD Vega alapú Intel Kaby Lake G GPU támogatása.
  • Új Intel (Cannonlake, Icelake, Whiskey Lake, Amber Lake, Tiger Lake) és AMD (Zen2) CPU-k valamint Arcturus, Renoir APU, Raven2 APU és Picasso APU támogatása. Továbbá támogatás a Zhaoxin x86, a C-SKY architektúrához és a Hygon Dhyana x86 CPU-khoz.
  • Gyorsabb kernel, energiatakarékosabb futás várakozó állapotban, hosszabb akkumulátoros üzemidő.
  • Gyorsabb Linux Kernel rendszerindítás a LZ4 és Zstd tömörítés használatával. A teljes rendszerindítási idő nagyjából 10 százalékkal csökkent.
  • Könnyebben kezelhető telepítő alkalmazás és gyorsabb telepítés.
  • A ZFS is használhatóvá vált rendszerpartíciónak, amely a telepítés során is kiválasztható lehetőség.
  • Online fiókból a Google Drive gyorsabb elérése az újraírt GVFS révén.
  • SMB3 Direct (RDMA) támogatás.
  • exFAT kernelszintű támogatás.
  • AMD Secure Encrypted Virtualization támogatás.
  • A vboxguest illesztőprogram beépítése a Virtual Box Guest támogatásához.
  • BFP alapú csomagszűrő, bpfilter felület megjelenése a Linux Kernelben.
  • AMD GPU FreeSync támogatása. Az AMD FreeSync technológiája a képváltást szinkronizálja a GPU és a monitor között. Így a kép akkor jelenik meg, amikor az elkészült. Ezzel a megoldással nem törik el a kép (tearing) és elegendő GPU számítási kapacitás esetén a szaggatás is csökken. A kijelzőnek támogatnia kell a változó képfrissítési eljárást, azaz csak akkor szinkronizál és jeleníti meg az új képet, amikor a GPU elkészült a következő képpel. (link)
  • BTRFS cserefájl-támogatás ismételt megjelenése és a Zstd tömörítés lehetősége a BTRFS fájlrendszerben. (link, link)
  • Hangeszközök firmware támogatása a Sound Open Firmware projekten keresztül és ALSA támogatással. Intel Baytrail, CherryTrail, Broadwell, ApolloLake, GeminiLake, CannonLake és IceLake firmware-k megjelenése a projektben. (link, link)
  • A BFQ I/O ütemező drasztikus gyorsulása.
  • A számítástechnikában a 2038-as év problémája néhány szoftver meghibásodását okozhatja 2038-ban vagy akörül. A probléma a POSIX időábrázolást használó programokat érinti elsősorban, amely az időt az 1970. január 1. óta eltelt másodpercek számával ábrázolja. Ez az ábrázolási mód számít szabványnak a Unix típusú operációs rendszereknél, de érinti az egyéb operációs rendszerekre fejlesztett programok nagy részét, mivel a széles körben használt C programozási nyelv is ezt az ábrázolási módot használja. A legtöbb 32 bites rendszerben, a time_t adattípus, melyet a másodpercszámláló tárolására alkalmaznak, egy előjeles, 32 bites integer (egész szám) formátumú adat. A legkésőbbi időpont, amely még ábrázolható ebben a rendszerben a POSIX szabvány szerint 2038. január 19., kedd, 03:14:07 (UTC szerinti idő). Ezt követően az időpontok „körbefordulnak”, és belsőleg negatív számként jelennek meg, amely helyzet a programok meghibásodásához vezet. Mivel az időpontokat nem 2038-ra fogják tenni, hanem 1970-be vagy 1901-be, ez okból kifolyólag hibás számításokat és hibás döntéseket fog hozni a program. Ezekkel kapcsolatos javításokat is eszközöltek az új Linux Kernelekben a fejlesztők. (link)
  • Választható EXT4 fájlrendszernél, hogy ne legyen kis- és nagybetű érzékeny. (link)
  • A cgroups v2 továbbfejlesztésre került, például a freezer controller elkészítésével. (link)
  • 16 millió új IPv4-es cím támogatása a 0.0.0.0/8 IPv4-es tartomány Linux kernel általi elfogadottá tételével.
  • Pontosabb várható load érték előrejelzés (link).
  • Előzetes Wi-Fi 6 (802.11ax) támogatás.
  • Számos CPU biztonsági probléma javítása.
  • Mesa illesztőprogramok továbbfejlesztése AMD, NVIDIA and Intel eszközökhöz.
  • Jelentős teljesítménynövekedés a Vulkan (AMD RADV, AMD/Valve's ACO és Intel ANV) és OpenGL feluleteken.
  • Jobb DirectX (Windows játék) támogatás a DXVK projekt segítségével
  • RadeonSI illesztőprogram optimalizáció a Zen CCX szálkezeléshez GLThread üzemmódban.
  • Epic Games Launcher / OpenGL hibajavítások.
  • Gallium Nine fejlesztések a jobb Direct3D 9 Wine játékélmény érdekében.
  • Régi ATI kártyák (R300-R500) lemezen tárolt OpenGL Shader támogatása.
  • AMD APU-k 30%-os gyorsulása Vulkan API esetében.
  • Kétszámjegyű százalékos gyorsulás számos játéknál az OpenGL Threading használatakor.
  • Az AMD RadeonSI, valamint az Intel OpenGL i965/Iris illesztőprogramok OpenGL 4.6 támogatása.
  • Intel Gallium3D driverek támogatják az Intel Broadwell „Gen8”, illetve újabb grafikus eszközöket.
  • AMDGPU Reset Interface bevezetése.
  • BACO (Bus Active, Chip Off) energiatakarékossági eljárás a Volcanic Islands és Sea Islands alapu AMD kártyákhoz, valamint az újabban megjelent Navi és Vega kártyákhoz.
  • RADV használja a NGG Geometry Shader üzemmódját a Navi kártyáknál.

Források: