
Péntek délután óta országszerte nem működött az Elektronikus Egészségügyi Szolgáltatási Téren (EESZT): a felhőalapú e-recept és betegdokumentum-szolgáltatások elérhetetlenné váltak, és a rendszer szolgáltatásai csak vasárnap reggeli álltak helyre. A hibát először a gyógyszertárak és több egészségügyi intézmény jelezte, majd a szolgáltató ügyfélszolgálata és a kormányzati kommunikáció is megerősítette a problémát. Külön érdekesség, hogy sem a magyaroszag.hu erre dedikált Üzemeltetési oldalán sem az EESZT szolgáltatás-kimaradások oldalán semmi információ nem volt és a mostani pillanatig nincs a leállással kapcsolatban. A hiba tényéről, a hiba jelentkezése után bő egy nappal, az Energiaügyi Minisztérium közleménye adott szűkszavú tájékoztatást. A rendelkezésre álló tájékoztatás szerint a leállást egy háttérinfrastruktúra-probléma, elsősorban hardveres meghibásodás okozta, amelyet a rendszert üzemeltető szervezetek (NISZ és a kapcsolódó beszállítók) vizsgáltak és végül vasárnap reggelre hárítottak el. A minisztériumi és üzemeltetői kommunikáció szerint a helyreállításon folyamatosan dolgoztak, de a főoldalon sok információ még a webhely hivatkozásról sem volt elérhető, így a lehetséges papír alapú megoldások, vagy a mentőszolgálatos felírási lehetőségek:
A leállás közvetlen következménye, hogy a felhőbe feltöltött e-receptek nagy része jelenleg nem érhető el a patikák számára, így a betegek többsége csak papíralapú receptekkel vagy felírási igazolással juthat gyógyszerhez.
Ez a gyakorlatban torlódást, hosszabb várakozást és adminisztratív többletterhet jelent mind a páciensek, mind a gyógyszerészek részére — különösen krónikus betegek és rendszeresen biztosított gyógyszereket szedők esetében.
A hatóságok ideiglenes intézkedéseket vezettek be: az egészségügyi államtitkár papíralapú receptírást javasolt, és elrendelték, hogy az Országos Mentőszolgálat háziorvosi ügyeleti pontjain is biztosítani kell a kézzel írt recepteket.
A hiba tényét elismerő közlemény:
Az Energiaügyi Minisztérium közleménye
2025. augusztus 9., szombat 18:33
Budapest Nemzeti Közleménytár
Budapest, 2025. augusztus 9., szombat - Az elektronikus közigazgatás több hardver-eleme is meghibásodott pénteken kora délután. A szakemberek felvették a kapcsolatot a termékeket gyártó nemzetközi céggel is, és eszközhibát azonosítottak, amelynek elhárítását haladéktalanul megkezdték.
A Digitális Állampolgár felület (DÁP) és más e-ügyintézési portálok működése azóta helyreállt, illetve működnek a különböző okmányok (személyi igazolvány, útlevél, vezetői engedély) igénylését és átvételét lehetővé tevő felületek is. Zavartalan a turisztikai szolgáltatásokat támogató VENDÉGEM Szállás alkalmazás működése is. Azonban az Elektronikus Egészségügyi Szolgáltatási Tér (EESZT), illetve a hozzá kapcsolódó receptek kiváltása nem működik. Gyakorlatban az EESZT legfontosabb feladata a felhőalapú receptkiváltás és a betegdokumentumok tárolása. Ezek most sajnos nem elérhetőek. A hiba elhárításáig megoldás lehet, hogy amennyiben a beteg rendelkezik Felírási Igazolással, annak bemutatásával a felírt gyógyszereket a patika támogatással kiadhatja. Amennyiben a beteg nem rendelkezik Felírási Igazolással, de bármilyen egyéb orvosi dokumentációban szerepel a felírt készítmény neve, hatáserőssége és adagolása, a gyógyszertár a felírt gyógyszert támogatás nélkül, teljes áron tudja a beteg részére kiadni a rendszer helyreállásáig. A papír alapú vényre felírt gyógyszerek a megszokott rendnek megfelelően, támogatással kiadhatók. Ezen felül a Belügyminisztérium elrendelte, hogy az Országos Mentőszolgálat által üzemeltetett háziorvosi ügyeleti pontokon papír alapú receptírást is biztosítani kell. Az ügyeleti pontok elérhetőségéről a 1830-as hívószámon lehet érdeklődni. Az EESZT helyreállításán a szakemberek folyamatosan dolgoznak, addig is az emberek türelmét kérjük, ahogy helyreáll a szolgáltatás, közleményben jelezni fogjuk.
Kiadó: Energiaügyi Minisztérium
A javítást bejelentő közlemény:
Ismét zavartalanul működnek az elektronikus közigazgatási felületek
2025. augusztus 10., vasárnap 7:54
Budapest Nemzeti Közleménytár
Budapest, 2025. augusztus 10., vasárnap - Valamennyi elektronikus közigazgatási szolgáltatás, így az Elektronikus Egészségügyi Szolgáltatási Tér (EESZT) is fennakadás nélkül működik, a hibákat a szakemberek elhárították.
Augusztus 8-án a kora délutáni óráktól számos elektronikus közigazgatási szolgáltatás működésében fennakadások voltak, illetve le is álltak. A problémát több hardver-elem meghibásodása okozta, az eszközöket gyártó nemzetközi cég és a magyar szervek szakemberei haladéktalanul megkezdték a helyreállítási munkát. Többek között a Központi Azonosítási Ügynök szolgáltatás, a Digitális Állampolgár mobilalkalmazás és a 1818 Kormányzati ügyfélvonal már augusztus 9-én elérhetővé vált. A felhőalapú receptfelírásért- és kiváltásért, valamint a betegdokumentumokért felelős EESZT szolgáltatásai pedig hajnaltól elérhetőek. Köszönjük az emberek türelmét!
Kiadó: Energiaügyi Minisztérium
Még egy közlemény a javítással kapcsolatban:
Újra működik az EESZT
2025. augusztus 10., vasárnap 11:02
Budapest Nemzeti Közleménytár
Budapest, 2025. augusztus 10., vasárnap - A NISZ kijavította a saját területén keletkezett hibákat, a Belügyminisztérium helyreállította az EESZT működését.
Az Energiaügyi Minisztérium irányítása alá tartozó Nemzeti Infokommunikációs Szolgáltató Zrt. kijavította a szolgáltatásában keletkezett hibákat, így a Belügyminisztériumnak lehetősége nyílt az Elektronikus Egészségügyi Szolgáltatási Tér (EESZT) működésének helyreállítására, annak minden funkciója ismét elérhető. Újra működik az e-recept felírás, és annak patikai kiváltása. Helyreállt az EgészségAblak Applikáció, elérhetőek a betegdokumentumok, ismét foglalhatóak a szakrendelési időpontok. Adatvesztés nem történt.
Kiadó: Belügyminisztérium
