Megszületik a Tetris

Segítséget kaptál? Szívesen töltöd itt az idődet? Visszajársz hozzánk? Támogasd a munkákat: Ko-fi és Paypal!

kami911 képe

1984. június 6-án egy szovjet számítógép képernyőjén életre kelt a világ egyik legismertebb és legsikeresebb videojátéka: a Tetris. Egy informatikus zsenialitása és a Szovjetunió sajátos politikai-gazdasági rendszere együtt írták a játéktörténelem egyik legkülönlegesebb fejezetét.

A kezdetek: egy játék, ami az Elektronika 60-on született

A Tetris nevű logikai játékot Alexey Pajitnov, egy moszkvai számítástechnikai kutatóintézet munkatársa fejlesztette ki, eredetileg a szovjet Elektronika 60 típusú számítógépre. A játék alapötletét egy régi fa puzzle-játék inspirálta, ahol különböző alakú elemeket kellett egy adott formába illeszteni. A „Tetris” név a „tetromino” (a négy részből álló alakzatok elnevezése) és Pajitnov kedvenc sportja, a tenisz kombinációjából született.

A játék hamar népszerűvé vált Moszkva programozói és számítógépes szakemberei között, majd az IBM PC-re is portolták, így terjedése felgyorsult. Innen Magyarországon keresztül jutott el Nyugat-Európába, majd az Egyesült Államokba – a vasfüggöny résein keresztül, szó szerint és átvitt értelemben is.

A jogi útvesztő: kié is a Tetris?

A nemzetközi érdeklődés robbanásszerűen megnőtt, és több szoftvercég is megpróbálta – gyakran jogilag kétséges módon – licencelni a játékot. Mire 1989-re a Nintendo kiadta a Game Boy konzolra a Tetrisszel csomagolt verzióját, több mint hat különböző vállalat állította magáról, hogy joga van a játék terjesztésére. A következő években komplex és elhúzódó jogi csatározások kezdődtek annak tisztázására, hogy ki milyen platformon és mely országokban rendelkezik valódi licencjogokkal. A helyzetet tovább bonyolította, hogy a Szovjetunióban a szellemi termékek joga az államot illette meg, így Pajitnov éveken át egyetlen kopejkát sem keresett saját találmányán. A jogok végül a Szovjetunió összeomlása után visszaszálltak Pajitnovra, aki 1996-ban az Egyesült Államokba költözött, és saját vállalatot alapított a Tetris jogainak kezelésére. Később a Microsoftnál is dolgozott, ahol több más játékon és projekten is közreműködött.

A Tetris máig az egyik legelterjedtebb és legnépszerűbb videojáték. A becslések szerint több mint 500 millió példányban kelt el különböző platformokon, a mobilos letöltések számát pedig már több milliárdra becsülik. A játék egyszerű mechanikája, mégis kihívást jelentő dinamikája révén nem csupán a játékosok, hanem a pszichológusok és neurológusok figyelmét is felkeltette, mint a mentális fókusz és kognitív működés példás serkentője.

A Tetris egy korszak szimbóluma lett – egy szovjet laborból indult, és végül meghódította a világot.