Blender 4.0 sok extrával

Négy hónappal a Blender 3.6 LTS után a Blender Foundation ma kiadta a Blender 4.0-t- A Blender egy nagy teljesítményű, ingyenes, nyílt forráskódú és többplatformos 3D grafikus számítógépes szoftver a GNU/Linux, macOS és Windows rendszerekhez.

A Blender 4.0 újdonságai közé tartoznak a csomóponti eszközök, amelyek a Blender bővítésének és az eszközök testreszabásának elérhető módjai Python nélkül. Ezzel a változtatással a Blender speciális lehetőségeket biztosít az eszközspecifikus adatok vezérléséhez, és lehetővé teszi a geometriai csomópontcsoportok operátorként történő használatát a 3D nézet menüiből. Ezenkívül a „Módosító hozzáadása” menü egy szabványos menüvé változott, amely geometriai csomópontokat tartalmaz.

Fény és árnyék

A Blender 4.0 másik izgalmas új funkciója a fény és az árnyék összekapcsolása, amely lehetővé teszi, hogy a fényeket úgy állítsd be, hogy a jelenetben csak bizonyos objektumokat érintsenek, és szabályozható, hogy mely objektumok működjenek árnyékblokkolóként a fény számára. A jövőbeli Blender-verziók támogatást ígérnek a globális világításhoz való hivatkozásokhoz, valamint kényelmesebb felhasználói felületet biztosítanak a jelenet összes fényhivatkozásának megtekintéséhez és kezeléséhez.
„Ez a fizika törvényeinek megszegésével több művészi vezérlést ad a világításhoz. Például egy felvételen a környezet és a karakterek eltérő fénybeállításokkal rendelkezhetnek. Egy karakternek lehet egy dedikált összekapcsolt peremlámpája, hogy kitűnjön, és árnyékkapcsolással biztosítható, hogy a környezetből származó tárgyak ne akadályozzák meg” – mondja a Blender Foundation.

AMD RDNA2 és 3 támogatás a Blenderben

A Blender 4.0 támogatja az AMD RDNA2 és RDNA3 APU-kkal történő renderelést, megújítja a Principled BSDF csomópontot, hogy az anyagtípusok széles skáláját támogassa, elérhetővé teszi a Light UV-t az Image Texture csomópont összes fényforrásához, fraktálzaj támogatást ad a Voronoihoz Texture node, és új bemeneteket ad a Noise Texture csomóponthoz fraktál Perlin zaj generálásához.

Színkezelés javítása

A színkezeléshez a Blender 4.0 hozzáadja az AgX view transzformációt a Filmic helyett, jobb színkezelést ígérve a túlexponált területeken. A „Színkezelés > Megjelenítés” panelen található egy új HDR (High Dynamic Range) opció is, de egyelőre csak macOS-en működik, és olyan monitorra van szükség, amely képes megjeleníteni a HDR színeit.

Terek

Új lineáris terek és megjelenítő eszközök is jelen vannak az új Blender kiadásban, amely egy új Kuwahara szűrőcsomóponttal egészíti ki a kompozitort, hogy festői megjelenést kölcsönözhessen a képeknek, egy új rendszert a csíkok interaktív újratelepítésére a szekvenszerben, valamint a pose library frissítve lett, hogy az újonnan bevezetett eszköz segítségével a pose eszközök a 3D-s nézetablakba kerüljenek.

Egyebek mellett ez a kiadás akár 2-szer gyorsabbá teszi a Curve to Mesh csomópontot, ha a profil bemenete egyetlen pont, két új opcióval bővül a módosító felület egyszerűbb tisztítása, valamint egy új Invert Pins operátor is elérhető az UV-szerkesztő, és a Viewport Compositor új csomópontokat támogat, beleértve a Movie Distortion, Sun Beams, Keying, Kuwahara (klasszikus és anizotróp), Inpaint és Double Edge Mask.

Blender beszerzése

A Blender 4.0 letölthető a hivatalos webhelyről. A kiadásban található új funkciókkal, javításokkal, fejlesztésekkel és egyéb változtatásokkal kapcsolatos további részletek a kiadási megjegyzésekben.
Blender 4.0 OpenGL 4.3 vagy újabb verziót igényel Linux rendszereken, és az Intel HD4000 sorozatú GPU-k támogatása már nem érhető el.
Jelenlega falthub-on csak a régi van fenn, így érdemes lesz figyelni (aki flatpakban használná) a frissítéseket.

Összefoglalva: sok izgalmas fejlesztés került bele, aminek sokan örülni fognak. Nem csak ráncfelvarrás, szépítgetés és hibák javítása, hanem komolyan használható megoldásokkal érkezett ez a Blender verzió.

Hozzászólások

Ha valaki...

Értékelés: 

0
Még nincs értékelve

kipróbálta, egy rövid élménybeszámolót írhatna róla. Én nagyon minimálisan használom, így nem vagyok illetékes a témában..